Zo laat je jouw bedrijf groeien door blog content

Bloggen is te vergelijken met koriander. De één vindt het onnodig en de ander vindt het geweldig. Vaak komt dat weg uit de persoonlijke capaciteit om een aantrekkelijk en relevant stuk tekst snel te schrijven. En laten we eerlijk zijn, binnen een paar uur een blog uitwerken die ook nog eens hoog scoort is niet voor iedereen weggelegd. ‘To each their own, toch?’

 Zo hoef je natuurlijk ook niet een ster te zijn in bloggen, aangezien dit eenvoudig uit te besteden is. Echter is het als onderneming wel relevant om te erkennen wat de waarde van bloggen is voor een organisatie. 

In dit blog geven we je 4 redenen waarom bloggen als (B2B) bedrijf niet vergeten mag worden. Daarnaast bespreken we ook waarover je zou kunnen bloggen als bedrijf en wanneer je het beste hulp kunt inschakelen.

Download inbound marketing gids

 

1. Het vergroten van je vindbaarheid

Door te bloggen als bedrijf vergroot je jouw vindbaarheid op Google. Zoekmachines waarderen het namelijk wanneer websites relevante informatie vertonen en zorgen er dan voor dat deze pagina’s hoger ranken in Google.

Door regelmatig blogs op je website te plaatsen worden er steeds meer vraagstukken van je doelgroep beantwoord en vergroot je de mogelijkheid om te worden vertoond bij een bepaalde zoekopdracht.

 Om te bepalen waar de informatiebehoefte ligt gebruik je een overzicht van (veel) gebruikte zoekwoorden ter inspiratie. Je schrijft dan content met behulp van deze zoekwoorden om in de informatiebehoefte van je doelgroep te voorzien. Je geeft in je blog dus antwoord op hun vraagstukken. Relevante en behulpzame pagina’s die een goede ervaring bieden aan de zoeker worden door Google beloont door ze hoger te laten raken.

Door op een strategische manier deze relevante zoekwoorden te implementeren in je blog, zorg je ervoor dat het voor Google duidelijk is welke informatie er gevonden kan worden in jouw blog. De juist zoekwoorden kun je bepalen door gebruik te maken van een geschikte tool (denk aan Ahrefs of  KW Finder) of door naar beneden te scrollen in Google (gerelateerde zoekopdrachten).  

Dat is niet het enige wat Google meerekent in de ranking. Zo bestudeert Google ook of de content waardevol is door bij te houden hoe lang mensen  op de pagina blijven. Dit wordt ook wel ‘dwell time’ genoemd. Dit is de tijd dat mensen op je webpagina blijven hangen om deze te analyseren, voordat ze terug klikken naar de zoekresultaten. Klikken mensen snel weer weg? Dan neemt Google al snel aan dat je blog niet relevant is. Het is dus belangrijk dat je de juiste en relevante informatie aanbiedt zodat mensen langer op jouw website blijven hangen.

Als laatste is er nog iets waarmee je rekening moet houden. Ook de concurrentie ziet je overwinning en zal hun content proberen te optimaliseren om weer boven jou te komen staan. Tevens zullen de zoekwoorden en vragen ook continu veranderen, waardoor constante content optimalisaties noodzakelijk zijn. 

2. Uitstralen van professionaliteit en autoriteit

Blogs vormen een uitstekende manier om potentiële klanten te overtuigen van jouw expertise. Door informatieve blogartikelen te schrijven die goed aansluiten bij jouw producten en/of diensten bouw je vertrouwen op bij de bezoeker. Als jij laat zien dat je als bedrijf echt verstand hebt van je product en/of dienst, kan dit doorslaggevend zijn voor de bezoeker om een aankoop te doen. Laat zien wat je in huis hebt!

> Lees ook: Wat is Google E-E-A-T en hoe pas je het toe in 2024?

3. Meer leads (en sales)

Wanneer mensen via het blog op jouw website terecht komen en de informatie hebben ontvangen die ze graag wilden weten, zijn ze vaak geneigd om door te klikken naar andere relevante content of het product waarin ze geïnteresseerd zijn. Zo zorg je ervoor dat ze op jouw website blijven hangen en jouw dienst/product aanschaffen.

Om het doorklikken van een blog naar een andere pagina op je website aantrekkelijke te maken, maak je gebruik van interne links en sterke  Call To Actions (CTA). Interne links zijn heel erg belangrijk voor de positie in zoekmachines. Google ziet jouw pagina’s niet zo visueel en daarom is het gebruik van interne links cruciaal. Je verwijst in je blog dus naar andere pagina’s op je website die mogelijk ook het vraagstuk van de bezoeker beantwoorden.

4. Aanscherpen van expertise

Naast het feit dat bloggen als bedrijf voor meer leads en sales kan zorgen, is het ook nog eens goed voor jou als ondernemer. Door blogs te schrijven, of te laten schrijven, dwing je jezelf om vaker over je vak, producten en diensten na te denken en hier meer onderzoek naar te blijven doen. Dit houd je scherp en kan je nieuwe inzichten geven over wat waardevol kan zijn voor je consumenten of klanten. 


Waar kan ik over bloggen als bedrijf?

In de delight stage is het doel om klanten te ondersteunen en helpen met het succesvol gebruiken van het product. 

  • Wat zijn de meest gestelde vragen van jouw klanten?
  • Welk probleem lost jouw product of dienst op en hoe wordt hiernaar gezocht
  • Wat zijn de interesses of trends die belangrijk zijn voor jouw doelgroep en hoe kun je daarop inspelen?

Wil jij nu die extra stap zetten? Bekijk dan eens hoe je een content marketing plan kunt opstellen in 10 stappen.

Hulp nodig bij het bloggen als bedrijf?

Succesvol bloggen als bedrijf kan nogal een bezigheid zijn. Mocht je dit nou willen voor jouw organisatie, maar heb jij hier helaas geen tijd of personeel hiervoor? Dan kunnen wij je daar natuurlijk mee helpen. Neem gerust contact met ons op om samen te kijken wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen. 

Laten we samenwerken!