De distributie van content
Content maakt social media kanalen relevant en blaast leven in websites. Maar content realiseert niet het gewenste effect als het geen aandacht van de doelgroep krijgt. Content moet gevonden worden. Dat kun je doen door de content te optimaliseren voor de zoekmachine (SEO) en te promoten via de juiste (social media) kanalen.
Search engine optimization (SEO)
SEO staat voor search engine optimization en omvat het proces waarin websites worden verbeterd om meer websitebezoekers te genereren vanuit zoekmachines. SEO vormt een belangrijk element van de attract-fase. Content wordt zichtbaar gemaakt voor onbekenden en zet hen om in (nieuwe) websitebezoekers.
Google ontvangt volgens HubSpot dagelijks 3,5 miljard zoekopdrachten van mensen met vragen of problemen. Het doel van de zoekmachine is om deze zoekers van de meest relevante informatie te voorzien. Aan de hand van diverse elementen – zoals zoektermen, heldere websitestructuur, mobielvriendelijkheid en snelle laadtijd – worden websites beoordeeld en vervolgens gepresenteerd in de zoekresultaten. Hoe relevanter de website, hoe hoger de organische positie.
Het belang van goede structuren
Zoals eerder aangegeven, is de structuur van de website medebepalend in de beoordeling van zoekmachines. Hiermee wordt niet enkel gedoeld op de navigatie van de site, maar ook op de structuur in de content zelf. Deze structuur wordt aangebracht middels topic clusters. Maar voordat er wordt uitgelegd hoe je topic clusters kunt toepassen, wordt uitgelegd waarom deze van belang zijn.
Google begrijpt steeds beter wat zoekers willen
De grote hoeveelheid content die dagelijks wordt gepubliceerd en de verandering in het zoekgedrag van klanten, dwingt zoekmachines om hun zoekresultaten beter te af te stemmen op de behoefte(n) van de zoeker. Om dit te realiseren, voerde Google in de afgelopen jaren diverse updates door:
- Met de Hummingbird update in 2013 werd het algoritme volledig vernieuwd. De zoekmachine legt sindsdien verbanden, begrijpt conversaties beter en beantwoordt complexere zoekopdrachten van zoekers. De update verlegt de focus van specifieke naar langere en uitgebreide zoektermen en dwingt content marketeers om thema-gericht te werk te gaan.
- De RankBrain is de daaropvolgende grote update en vond plaats in 2015. Het is Google’s eerste Artificial Intelligence update die zoekopdrachten nóg beter begrijpt en zodoende ook pagina’s toont in de zoekresultaten die niet per se de exacte zoektermen bevatten. De zoekmachine kijkt naar zoektermen die hetzelfde thema omvatten en kan op die manier de zoeker van context-gedreven resultaten voorzien.
Bovenstaande algoritme-updates biedt content marketeers de mogelijkheid om beter gevonden te worden door de content af te stemmen op de doelgroep in plaats van de zoekmachine.
De kracht van topic clusters
Om in te spelen op deze algoritmes en een goede ranking te realiseren binnen zoekmachines, dien je webpagina’s te verbinden en structureren.
Met zogeheten topic clusters breng je deze structuur aan in de content die nodig is. In een topic cluster worden namelijk alle relevante subonderwerpen verzameld rondom een breder thema. Deze clusters worden vervolgens via hyperlinks aan een centraal punt gekoppeld, de pillar page. De pillar page realiseert een goede gebruikerservaring bij jouw websitegebruikers. Zij navigeren vanuit de pillar page moeiteloos naar aanverwante subonderwerpen en weer terug en worden gevoed met de content die zij nodig hebben.
De aanverwante subonderwerpen leiden altijd naar de pillar page terug en zijn sterk genoeg om op zichzelf te staan. Maar daarvoor moeten ze wel geoptimaliseerd zijn voor de juiste zoektermen.
Zoektermen
Zoektermen vormen het belangrijkste element en worden gebruikt om de pagina’s van de website te optimaliseren. Om onbekenden naar je website te leiden, dien je uit te zoeken welke zoektermen zij gebruiken in relatie tot jouw organisatie of vakgebied. De buyer persona vormt hierbij een uitstekend uitgangspunt.
Als je je in de schoenen van de buyer persona verplaatst, kun je een lijst maken van zoektermen die hij kan gebruiken gedurende zijn zoektocht. Deze zoektermen kun je vervolgens categoriseren in de verschillende fases van de buyer journey:
- Awareness: zoekwoorden beschrijven de problemen van de buyer persona.
- Consideration: zoekwoorden beschrijven mogelijke oplossingen voor de buyer persona.
- Decision: zoekwoorden zijn verkoop-gericht en omschrijven bijvoorbeeld een bepaald product of dienst.
Uit onderzoek blijkt dat 50% van de zoektermen langer zijn dan vier woorden. Met de opkomst van voice-search – waarin zoekers gebruikmaken van volledige zinnen in hun zoekopdracht – is het een ontwikkeling die zich voort blijft zetten. Hoewel zoekvolumes op longtail zoektermen over het algemeen lager zijn dan op shorttail zoektermen en het daardoor niet aannemelijk lijkt om jouw content hiervoor te optimaliseren, is het toch raadzaam om de aandacht hierop te richten:
De concurrentie op longtail zoektermen is kleiner waardoor de kans groter is dat de content beter positioneert binnen zoekmachines en de zichtbaarheid bij de doelgroep eenvoudiger wordt vergroot. Ook kun je de content beter afstemmen op de behoefte(n) van de buyer persona omdat zijn vraag specifieker is geformuleerd. Je kunt hem voorzien van relevante informatie die hem verder helpt in zijn buyer journey.
Promotie via social media
Door content onder de aandacht te brengen – daar waar de doelgroep zich bevindt – vergroot je de zichtbaarheid en daarmee de naamsbekendheid van je organisatie. Bijvoorbeeld op social media, waarop maar liefst twee biljoen gebruikers wereldwijd actief zijn.
Social media bieden talloze mogelijkheden. Zo kun je eenvoudig een-op-een-dialogen aangaan met potentiële klanten en bieden de statistieken vanuit social media meer inzicht in de doelgroep, zodat je de Buyer Persona verder kunt specificeren. Daarnaast vormen social media krachtige drijfveren voor mond-tot-mond reclame: je kunt exact monitoren wat er over jouw organisatie of product/dienst wordt gezegd. Deze waardevolle input maakt inzichtelijk waar mogelijke knelpunten zitten en kun je gebruiken om de bedrijfsstrategie te optimaliseren.
Social media inzetten binnen de inbound methodologie
Social media zijn in te zetten binnen alle fases van de inbound methodologie. In de attract-fase kun je content via social media onder de aandacht brengen bij onbekenden om de zichtbaarheid van de organisatie te vergroten. Zodra iemand jouw website heeft bezocht, kun je hem laten converteren naar een lead door via social media jouw content te promoten. Ook dragen social media bij aan het succes van de delight-fase: zo’n 71% van alle klanten die een goed gevoel hebben bij organisaties op social media, zijn sneller bereid om het merk, het product of de dienst bij anderen aan te bevelen.
De diversiteit van de platformen
Elk social media platform heeft zijn eigen kracht. Hieronder staan ze uitgelicht: