Het opzetten van een social media kalender [gratis template en tips]

Of je nu een ervaren marketeer bent of een (startende) ondernemer, het onderhouden van je social media channels kan voor iedereen een uitdaging zijn. Zo krijg je te maken met trends, opkomende social media kanalen, wensen van je doelgroep en die uitdagende algoritmes.

In dit blog leggen we uit wat er komt kijken bij het opzetten van een social media kalender. Ook hebben we speciaal voor jou een gratis social media kalender template gemaakt, waarmee je eenvoudig een community en een onweerstaanbare timeline kan creëren.

In dit blog bespreken wij de volgende onderwerpen:

Download inbound marketing gids

 

De voordelen van een social media kalender

Door een social media kalender te implementeren in je social media strategie, zorg je er als bedrijf voor dat er een continuïteit ontstaat. Maar dat is niet het enige voordeel van een social media kalender. Als je jouw content vooraf uitstippelt kun je strategisch via de kalender social media campagnes plannen. Zo kun je campagnes plannen op basis van seizoenen, vakantieperiodes, feestdagen of andere relevante momenten in het jaar, afhankelijk van jouw bedrijf. 

Door het implementeren van een social media content kalender:
  • Bevorder je het overzicht van de hoeveelheid posts die gepland moeten worden;
  • verbeter je de afwisseling van de verschillende bericht onderwerpen;
  • breng je continuïteit naar je socials voor een professionele uitstraling; 
  • blijf je gemakkelijk up-to-date met belangrijke momenten in het jaar;
  • en blijf je relevant voor je community (én het algoritme) door regelmatig unieke content te posten. 
Start direct met jouw Social Media Kalender en download hem hier.

Heb je een social media strategie nodig voor je social media kalender? 

Voor het uitdenken van de contentkalender voor je socials heb je niet per se een social media strategie nodig. Maar wil jij graag het beste eruit halen, dan raden we je wel aan om een aantal factoren strategisch in kaart te brengen.

In ons gratis social media template hebben we daarom ook ruimte gegeven voor het in beeld brengen van je doelgroep, het opzetten van je SMART-doelstellingen en meer. 

Wil jij nu juist meer weten over het opzetten van een social media strategie? Ontdek hier hoe je een social media strategie opzet in 8 stappen

social-media-content-kalender (2)

 

Tips voor een waterdichte social media content kalender

Bij het creëren van een social media content kalender moet je aan veel denken. Feestdagen, creatieve content, afwisseling van content, campagnes en meer. Toch houdt het daarmee niet op. Voor een waterdichte social media kalender zijn er een aantal tips die we je graag willen meegeven.

Tip 1. De rode draad

Wanneer je start met het plannen van je content in de kalender zul je al gauw merken dat sommige hypes over een maand niet meer relevant zijn. Hetzelfde geldt voor het up-to-date blijven van trends en ontwikkelingen die impact hebben op jouw doelgroep. Hierdoor adviseren wij dat het aanhouden van een rode draad tot het einde van het jaar het meest effectief is.

Hiermee bedoelen we dat campagnes in grote lijnen vast uitgestippeld kunnen worden, maar dat er ook ruimte wordt overgelaten voor inbreng op een later moment. Dit kun je doen door maandelijks (of wekelijks) posts vooruit te plannen.

Wat je wél van tevoren kunt uitstippelen zijn de onderwerpen waarover je wilt praten. Dit kun je aantonen in je social media kalender door termen of icoontjes te implementeren die dat specifieke onderwerp voor jou representeren. Je zult er zelf achter komen welke werkwijze het beste bij jou aansluit.

Voorbeelden van bericht onderwerpen zijn: 

  • Trends & ontwikkelingen in je markt;
  • Klantcases of nieuwe samenwerkingen;
  • Organisatorische ontwikkelingen;
  • Leuke momenten in het bedrijf;
  • Bereikte mijlpalen;
  • Verjaardagen en feestdagen;
  • .. en nog veel meer.
    social-media-content-kalender

Tip 2. Winnen van het algoritme

Stel je voor, je hebt uren geïnvesteerd in het uitdenken van een geweldige social media content kalender, maar na een maand heb je nog steeds niet het gewenste resultaat. Toch moet je de hoop (en het werk) niet opgeven! Het algoritme van social media kanalen pakt je account vanzelf op als je onze tips uit het social media template hebt gebruikt. Blijf posten en blijf het proberen. 

Merk je dat je keer op keer je doelstellingen niet behaald? Dan kan het natuurlijk ook zijn dat je doelstellingen tóch niet zo realistisch zijn als gehoopt. In deze situatie raden wij aan je doelstellingen opnieuw te formuleren.

Ook kan het voorkomen dat je doelgroep toch liever andere content voorbij ziet komen. Neem dan eens een kritisch kijkje naar de interesses van je doelgroep en hoe je concullega's hierop inspelen. Hiermee willen we niet zeggen dat je dat moet overnemen, maar het geeft je inzicht in wat jouw social media posts missen (de juiste hashtag bijvoorbeeld). 

Lees ook: Een B2B LinkedIn marketingstrategie opzetten in 8 stappen [met tips]

 

Tip 3. Blijf uniek en relevant

Social media kanalen staan tegenwoordig vol met filmpjes en foto’s die vaak hetzelfde zijn in nét een ander jasje. Probeer je als bedrijf te onderscheiden door nieuwe dingen te proberen, direct op trends in te haken en up-to-date te blijven met de interesses van je doelgroep.

Hiervoor is het dus ook handig om in grote lijnen vooruit te plannen, maar ook ruimte over te laten voor speling in je social media kalender. Zo blijf je on-trend, up-to-date en vliegen de volgers en likes vanzelf binnen. 

Kom je er zelf echt niet uit? Vraag je community wat ze graag willen zien. De kans is groot dat ze je graag willen vertellen welke content ze het liefst voorbij zien komen. 

social media content planning op een gratis template van een kalender

Tip 4. Gebruik een tool

Natuurlijk hoef je de berichten niet handmatig te plannen. Hier zijn verschillende tools voor. Zo heb je META van Facebook, maar ook CRM-systemen zoals Hubspot. Bij Webiteers maken we gebruik van de Marketing HUB van Hubspot. Hiermee plannen we gemakkelijk onze social media vooruit op verschillende social media kanalen. Let wel op welke tool bij jou past. Sommige tools hebben namelijk beperkte mogelijkheden. 

Voorbeeld: Met de (voorheen) Content Creator van Facebook kun je posts plannen voor Instagram en Facebook, maar niet voor LinkedIn. LinkedIn is in veel gevallen een waardevol social media kanaal voor B2B organisaties. Daarnaast kan je met deze tool alleen foto’s of video’s vooruit plannen in de berichten omgeving. Hiermee mis je de kans om stories en reels te plaatsen. Deze zul je uiteindelijk handmatig moeten posten of een tweede tool voor moeten aanschaffen die dat wel kan.

Zorg er dus voor dat je van tevoren weet welke tool geschikt is voor jouw social media content plan. 

Download het gratis social media template! 

Start direct en download ons gratis social media kalender template (mét stappenplan en tips) voor een onweerstaanbare timeline voor jouw community. Happy strategizing! 

Download direct jouw gratis social media kalender.

 

Hulp nodig bij het uitwerken van je social media kalender? 

Het succesvol opzetten van een social media content kalender kan nogal een werkje zijn. Mocht je dit nou willen voor jouw organisatie, maar heb jij hier helaas geen tijd voor? Dan kunnen wij je daar natuurlijk mee helpen. Neem gerust contact met ons op om samen te kijken wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen.