22 tips voor het schrijven van zakelijke blogs

Wist je dat het schrijven van blogs kan helpen bij het vergroten van jouw online vindbaarheid? Wanneer je wilt starten met bloggen voor je bedrijf, dan zul je tegen de nodige vragen aanlopen. Hoe schrijf ik een blog? Waar moet ik op letten? En wat zijn de valkuilen?

Er wordt vaak gedacht dat het schrijven van een (zakelijk) blog zo gedaan is, want wat is er zo moeilijk aan een aantal woorden op papier te zetten? Toch komt er bij het schrijven van een goed blog meer bij kijken. Niet alleen wil je dat je blog lekker leest, maar moet de tone-of-voice ook passen bij jouw organisatie en doelgroep. Vaak zit hier een complete strategie achter.

In dit blogartikel gaan we het hebben over het schrijven van zakelijke blogs en geven wij je een aantal praktische tips:

 

Stappenplan voor het schrijven van zakelijke blogs

Het starten met het schrijven van een blog is misschien wel het lastigste van het hele bloggen. Hoe bepaal je waar je over gaat schrijven? Welke invalshoek kun je het beste pakken? En als je dan een onderwerp en de invalshoek hebt bepaald, hoe begin je dan met schrijven? 

andrew-neel-cckf4TsHAuw-unsplash (1)
Om jou als startende blogschrijver op weg te helpen, hebben wij een stappenplan voor je ontwikkeld zodat jij vrij vlot kunt beginnen met schrijven van jouw eerste zakelijke blog!

 

1. Bepaal het onderwerp en de invalshoek

Dit is misschien wel de lastigste stap van het schrijven van een blog. Met jouw zakelijke blog wil je antwoord geven op de vragen van jouw potentiële klanten. Daarom kun je voor geschikte onderwerpen en invalshoeken kijken naar de vragen die veel binnenkomen, bijvoorbeeld bij de klantenservice of via de mail. Indien je een zoekfunctie op de website hebt staan, kun je kijken welke zoekopdrachten bezoekers het vaakst invullen.

Kun je uit de veel gestelde vragen van jouw bezoekers geen goed onderwerp halen? Dan kun je ook een tool als Answer the Public gebruiken. Door het onderwerp van jouw product of dienst in te vullen (en de locatie en taal aan te passen) krijg je een eenvoudig overzicht van alle vragen die mensen stellen rondom dit onderwerp. Deze woordenspins kunnen een handig hulpmiddel zijn bij het schrijven van een aantal zakelijke blogs.

 

2. Bedenk wat je wilt vertellen

Je kunt natuurlijk een Word-documentje openen en in de wilde weg beginnen te schrijven. De kans is dan wel heel groot dat jouw blog een warrig verhaal wordt. Het is dus belangrijk om na te denken over dat wat je precies wilt overbrengen met je blog. Vind je dit lastig? Dan kun je beginnen met het maken van een mindmap.

Zet jouw hoofdonderwerp of hoofdvraag in het midden en maak associaties van alles wat met dit onderwerp te maken heeft en wat zou passen in je blog. Eventueel kun je één of meerdere collega’s vragen om met je mee te denken. Zodra de mindmap klaar is, kun je een insteek bedenken voor jouw blog en de bijbehorende associaties arceren. Je hoeft niet alles in één keer te vertellen.

Voorbeeld:
Je verkoopt ergonomische kantoorartikelen. Dan kun je al meerdere blogs schrijven rondom ‘zithouding’:

  • Het belang van een goede zithouding;
  • Klachten die typerend zijn voor een slechte zithouding;
  • 7 oplossingen/artikelen die jouw zithouding verbeteren;
  • 13 tips die jouw zithouding ook thuis kunnen optimaliseren;
  • Enzovoorts.

 

3. Starten met schrijven

Nu je het onderwerp en de inhoud van jouw blog hebt bedacht, kun je beginnen met schrijven. Het kan helpen om te beginnen met de verschillende tussenkopjes. Zo breng je direct structuur aan in je artikel en heb je houvast voor het schrijven van je verhaal.

Ben je halverwege het schrijfproces maar loop je vast? Forceer jezelf dan niet om verder te schrijven maar leg je blogartikel eventjes opzij. Kijk er de volgende dag of een week later nog een keertje naar. Door met vernieuwde energie naar jouw verhaal te kijken, krijg je nieuwe inzichten en kun je het schrijven weer gemakkelijker oppakken.

 

4. Controle en publiceren

Ben je klaar met het schrijven van je blog? Maak hem dan af door passende afbeeldingen toe te voegen. Je kunt rechtenvrije afbeeldingen vinden op websites zoals Unsplash of Pexels.

Laat je blog vervolgens controleren door één of meerdere collega’s. Doordat je zelf het artikel steeds onder ogen hebt gehad, zie je vaak zelfs de grofste spelfouten over het hoofd. Wanneer jouw collega’s hun feedback hebben gegeven en jij deze hebt verwerkt, is het tijd om het blog te publiceren! En vergeet natuurlijk ook niet je blog te promoten.

 

Valkuilen

Wanneer je voor het eerst gaat bloggen voor je bedrijf wil je natuurlijk dat het blogartikel een succes wordt. Veel startende bloggers trappen in dezelfde valkuilen. Dat wil jij natuurlijk voorkomen.

 

Valkuil 1. Schrijven vanuit jezelf in plaats vanuit de klant

Als expert in jouw vakgebied wil je natuurlijk al jouw kennis delen met potentiële klanten en bezoekers. Een valkuil is dat je in de verkeerde tone-of-voice gaat schrijven. Je maakt bijvoorbeeld gebruik van vaktermen die niet voor iedereen even bekend zijn. Het is dus van belang om je in te leven in jouw potentiële klant. Met welke termen is hij al wel bekend? Heeft hij überhaupt al eerder van jouw product of dienst gehoord, of moet je dit nog uitleggen?

Tip: Vind je het lastig om niet in de vaktermen te blijven hangen? Schrijf dan een blog zoals je jouw verhaal zou uitleggen aan een leek, kind of jonge tiener. Als een leek of kind jouw verhaal begrijpt, zal jouw potentiële klant dit ook begrijpen!

 

Valkuil 2. Een overkill aan informatie

Het is niet gek dat je al jouw kennis wilt delen met een bezoeker of potentiële klant, maar pas op dat dit niet te veel gaat worden. Blijf dicht bij je onderwerp en pak niet te veel zijstraatjes mee. Door van de hak op de tak te gaan en te veel informatie te willen geven, raakt jouw potentiële klant de rode draad in jouw verhaal kwijt en zal hij of zij de website verlaten. Dit zorgt ervoor dat jij jouw doel voor het bloggen niet behaalt.

 

Blog schrijven tips

Heb jij jouw blogonderwerp klaar en weet je al precies wat je wilt gaan schrijven? Dan kun je misschien nog wel wat extra tips gebruiken:


  1. Schrijf niet alleen om maar iets te schrijven en content op jouw website te hebben. Jouw blog moet van toegevoegde waarde zijn voor je lezer. Bedenk dus waarom je iets wil schrijven en welke boodschap je over wil brengen.
  2. Maak de inleiding van je blog niet te lang. Kies voor ongeveer vier regels pakkende tekst. Maak deze dik gedrukt om de aandacht van jouw bezoeker te trekken. In de volgende alinea kun je de inleiding nog wat verder toelichten.

  3. Er is geen maximum of minimum aantal woorden waar jij je aan moet houden. Het belangrijkste is dat jij de meest waardevolle informatie verteld in jouw blog. Of dit nu in 300 of in 1000 woorden is, maakt niet uit. 

  4. Heb je een lang blog geschreven? Dan moet je bezoeker mogelijk vrij veel scrollen om bij de voor hem relevante informatie te komen. Bij de meeste websitebouwers kun je een klikbaar menu maken om het navigeren binnen je blog te versimpelen.

  5. Maak voldoende gebruik van witregels om de leesbaarheid van je blog te vergroten. Een handigheidje hierbij is om een alinea nooit langer te maken dan 100 woorden.

  6. Niemand vindt het prettig om een enorme lap tekst te lezen. Maak daarom gebruik van lijstjes (mensen houden daarvan), afbeeldingen of zelfs GIFjes.

  7. Wissel korte en lange zinnen af. Dit zorgt voor een prettig leesritme.

  8. Let goed op je woordgebruik. Veel mensen vinden het storend als een bepaald woord meerdere keren in een alinea voorkomt. Maak gebruik van synoniemen om irritaties te voorkomen.

  9. Zet niet achter elke zin een uitroepteken. Dit komt erg schreeuwerig over. Natuurlijk kan je prima een uitroepteken gebruiken, maar beperk dit wel tot maximaal twee per blog.

  10. Zorg voor een sprekende titel. Dit is het eerste wat jouw potentiële klant of bezoeker zal zien en moet hem dus over de streep trekken om jouw website te bezoeken. Bedenk bijvoorbeeld een stuk of acht titels en laat je collega’s stemmen over de meest pakkende variant.

  11. Let goed op je leesstructuur. Door te beginnen met het bepalen van de tussenkopjes kun je deze al aardig bepalen. Pas op dat je niet van de hak op de tak springt.

  12. Zorg voor een passende afsluiting, ook wel een Call To Action (CTA) genoemd. Het liefst met doorverwijzing naar een andere blog of pagina op jouw website. Zo voorkom je dat bezoekers je website wegklikken en zullen ze nog wat verder rondneuzen.

Zelf wervende teksten schrijven? Ontdek er meer over in ons blog.

 

sincerely-media-vcF5y2Edm6A-unsplash (1)

 

Tips voor de meer ervaren blogschrijver

Ben jij al wat meer ervaren met het schrijven van blogs en ben je toe aan wat meer verdiepende informatie? Dan kun jij vast aan de slag met de volgende tips:

  1. Bepaal voor het schrijven van jouw blog voor welke doelgroep je gaat schrijven. Schrijf je voor de jonge startende ondernemer of voor de directie van een groot bedrijf? Pas hier jouw tone-of-voice op aan.

  2. Zorg voor een goede headerstructuur. De titel is altijd een H1, de volgende tussenkop zou een H2 moeten zijn. Eventuele onderliggende tussenkopjes zouden een H3 kunnen worden.

  3. Wil je gevonden worden in de zoekmachines? Schrijf dan jouw blog op basis van bepaalde zoekwoorden. Welke zoekwoorden bij jouw onderwerp passen, kun je eenvoudig bepalen met verschillende tools als de Zoekwoordplanner in Google AdWords, Ahrefs of KWFinder.

  4. Wil jij graag scoren rondom een bepaald onderwerp? Maak dan een content kalender voor een (korte) periode van bijvoorbeeld drie maanden. Probeer in deze periode een aantal blogs over hetzelfde onderwerp in te plannen maar allen met een verschillende invalshoek.

  5. Maak gebruik van linkjes naar andere pagina’s of blogs op jouw website om bezoekers door te verwijzen naar andere relevante pagina’s.

  6. Een goede Call To Action (CTA) kan jouw bezoekers helpen om de volgende stap in hun aankoopproces te bereiken.

  7. Door een relevant e-book of whitepaper aan jouw CTA te koppelen, kun je al persoonlijke informatie, zoals een e-mailadres, verzamelen van jouw potentiële klanten.

  8. Een té grote afbeelding kan ervoor zorgen dat jouw website langzaam laadt. Met tools als Squoosh kun jij jouw afbeelding eenvoudig verkleinen.

  9. Twijfel je over jouw blog, heb je hulp nodig of wil je deze laten redigeren door een expert? Veel marketing bureaus kunnen jou daarbij helpen.

  10. Schakel een agency of expert in om je te helpen met jullie content strategie.

Starten met bloggen voor je bedrijf

Wil je graag starten met bloggen voor je bedrijf om bijvoorbeeld de naamsbekendheid te vergroten, maar weet je niet zo goed waar je moet beginnen? Of heb je nog een vraag over jouw blog, de structuur of wil je hem graag laten redigeren? Wij staan voor je klaar om je te helpen met jouw content strategieën en blogvragen. Je kunt ook ons gratis e-book over content creatie downloaden en direct aan de slag gaan.

 

Download het e-book 'De basis voor content creatie'