Wat is Google E-E-A-T precies en hoe pas je het toe in 2024?

Jarenlang is Google E-A-T een belangrijk begrip geweest in de wereld van SEO. Sinds 2022 heeft Google hier verandering in gebracht. In december van datzelfde jaar is er namelijk een extra letter toegevoegd en staat het begrip bekend als
E-E-A-T.

De extra toegevoegde E staat voor Experience, of Ervaring, en gaat over de ervaring van de schrijver over bepaalde onderwerpen. Google kijkt hierbij dus simpelweg of jij weet waar je over schrijft. In dit blog duiken we dieper in wat Google E-E-A-T is, waarom het zo belangrijk is en hoe je het toepast in 2024.

In dit blog:

E-E-A-T blog (2)

Wat is Google E-E-A-T?

Het Google E-E-A-T principe draait om het creëren van Helpful Content. Wanneer je een zoekopdracht intypt in Google, wil je natuurlijk relevante resultaten krijgen die precies aansluiten bij je zoekopdracht. Dit wil Google ook graag bieden. Daarom wil ze ervoor zorgen dat je alleen de allerbeste resultaten te zien krijgt waar jij echt iets aan hebt en die je verder helpen. Om dit te doen maakt Google gebruik van Google Search Guidelines voor het beoordelen van content. Dit is een handboek dat echte mensen, of Quality raters, gebruiken om de kwaliteit van content te bepalen. Hier komt de afkorting E-E-A-T in terug. 

De individuele letters van het E-E-A-T principe staan voor:

Hoe beter de content op jouw website ervaring, expertise, autoriteit en betrouwbaarheid uitstraalt, hoe hoger de kwaliteit van jouw content en hoe beter Google je dus zal rangschikken. We gaan hieronder dieper in op de individuele
E-E-A-T onderdelen.

 

Experience

Experience, of Ervaring, draait niet om de ervaring die een gebruiker heeft op jouw website. Het draait hier geheel om jou en of jij directe ervaring hebt met het onderwerp waar je over schrijft. Bij dit principe evalueert Google dus de content op jouw website op zowel relevante ervaring als het aantal jaren ervaring dat je hebt in jouw vak. Om deze ervaring te controleren kijkt Google onder andere naar de auteurspagina, social media profielen van de auteur en eventuele Wikipedia artikelen. 

In de Search Quality Guidelines van Google wordt bij Experience het volgende voorbeeld gegeven: “Wat zou je meer vertrouwen: een review van iemand die het product echt heeft gebruikt of een review van iemand die het niet heeft gebruikt?” Ga dus niet op jouw website over een onderwerp schrijven waar jij geen aantoonbare ervaring in hebt. Zo schrijven wij bijvoorbeeld niet op onze website over de lekkerste recepten. 

 

Expertise

Bij het Expertise, of deskundigheid, principe van Google E-E-A-T gaat het om de zoekintentie en de informatiebehoefte van iemand. Content die hierop aansluit doet het beter in de rankings. Het lijkt erg op het Experience principe, maar het gaat hier meer over de kwalificaties van de auteur. Google gaat er hierbij van uit dat iemand een expert is wanneer degene veel heeft gepubliceerd over een bepaald onderwerp of ervoor heeft gestudeerd. Ze kijkt hiervoor naar de auteurspagina en social media kanalen van de auteur. 

Stel je voor dat je een lekke band hebt van je fiets. Deze wil je natuurlijk zo snel mogelijk geplakt hebben. Als je dit nog niet van je vader hebt meegekregen, zoek je in Google op hoe je dit moet doen en vind je verschillende resultaten. Je ziet twee video’s naar voren komen. Eentje is duidelijk gemaakt door een fietsenwinkel en de ander is gemaakt door een vakantie vlogger. Welke klik je vervolgens aan?  

 

Authoritativeness

Wanneer jouw paspoort of ID-kaart bijna verloopt wil je natuurlijk zo snel mogelijk een nieuwe aanvragen. Wanneer je dit opzoekt in Google zijn de eerste resultaten de website van jouw gemeente of de Rijksoverheid. Dat komt doordat Google deze pagina’s ziet als autoriteit op het gebied van persoonsdocumenten. 

Authoritativeness, oftewel Autoriteit, gaat over de reputatie die jouw website of jijzelf als auteur hebt op een bepaald onderwerp. Google bepaalt dit onder andere op basis van jouw linkprofiel. Wanneer jouw website namelijk hoogwaardige content bevat, zal je op natuurlijke wijze backlinks verkrijgen. Hierbij gaat het niet om het zoveel mogelijk krijgen van links, maar om het verkrijgen van hoogwaardige links en links van andere website in jouw niche. Dit betekent dat andere autoriteiten jou ook als autoriteit zien. 

Daarnaast kijkt Google ook hoeveel jij vertelt over een bepaald onderwerp. Zo zal je meer autoriteit hebben over een onderwerp waar jij alles over behandelt.

 

Trustworthiness

Het laatste en belangrijkste onderdeel van Google E-E-A-T is Trustworthiness, of Betrouwbaarheid. Google wil graag dat bezoekers een website bezoeken die te vertrouwen is. Wanneer jij dit niet bent zal je laag scoren, ook al straalt je website noch  zoveel ervaring, expertise en autoriteit uit. 

Google bepaalt de betrouwbaarheid van jouw website door onder andere te kijken naar wat de website en auteur over zichzelf vertellen, wat anderen zeggen over de website of auteur (reviews en recensies) en wat er zichtbaar is op de website.

Je kan zorgen voor meer betrouwbaarheid op je website door een SSL-certificaat te hebben (https://), reviews en recensies toe te voegen en door uitgebreide contactgegevens en KvK gegevens in (bijvoorbeeld) de footer van je website te zetten.  

 

Waarom is E-E-A-T nu zo belangrijk?

Hoewel het geen directe organische ranking factor is, wil Google wel graag resultaten tonen die hoog scoren op E-E-A-T. Dit zijn vaak de meest relevante en kwalitatieve stukken content voor gebruikers. Daarnaast kan het verhogen van jouw E-E-A-T score het vertrouwen van gebruikers verhogen wat weer kan leiden tot een converterende gebruiker. Het spreekt dus voor zich dat E-E-A-T binnen SEO en inbound marketing van groot belang is.

 

Hoe pas je E-E-A-T toe in 2024?

Google E-E-A-T draait kort gezegd om het creëren van waardevolle en behulpzame content. Onderzoek hiervoor wat de informatiebehoefte is van jouw doelgroep. Welke vragen hebben zij? En tegen welke problemen lopen ze aan? Maar dat is niet het enige. Wij geven je enkele tips die bijdragen aan E-E-A-T in 2024: 

 

1. Wees transparant

Zorg ervoor dat je transparant bent naar jouw bezoekers toe. Hiermee wordt duidelijke en volledige informatie bedoeld. Zorg dat in ieder geval de volgende items op jouw website staan:

  • Naam en informatie over de auteur bij je blogs.
  • Een ‘Over ons’ pagina.
  • Een sectie met FAQ’s.
  • Referenties van klanten en/of mede-experts.
  • Een privacyverklaring en algemene voorwaarden.
  • Een makkelijk te vinden contactpagina met verschillende contactmogelijkheden.
  • Linkjes naar externe bronnen en websites binnen jouw branche.

 

2. Verhoog jouw reputatie

Je kunt jouw online reputatie verhogen door positieve reviews, aanbevelingen van experts en awards die je ontvangen hebt terug te laten komen op jouw website.

 

3. Maak een auteurspagina

Een onderdeel van Google E-E-A-T is Expertise. Google wil graag dat je een expert bent in jouw vak. Maar hoe komt Google hierachter? Hiervoor kan je een auteurspagina aanmaken. Hierop vermeld je de functie en relevante ervaring van de auteur. 

 

4. Creëer waardevolle content

Zoals we al hebben verteld is het belangrijk dat jouw content aansluit bij de informatiebehoefte van je doelgroep. Creëer dus waardevolle content met een duidelijk doel. Kortom: schrijf niet alleen content om maar iets te schrijven. Onderzoek eerst naar welke informatie jouw doelgroep vraagt en zoekt.

 

5. Vergeet bestaande content niet te checken

Trustworthiness is het belangrijkste punt van Google E-E-A-T. Dit omvat ook de betrouwbaarheid van jouw content. Alles waar jij over schrijft moet kloppen en waarheidsgetrouw zijn. Omdat informatie door de jaren heen verandert is het belangrijk om eens in de zoveel tijd jouw bestaande content te optimaliseren. De informatie in jouw bestaande content kan namelijk verouderden. 

6. Zorg ervoor dat jouw website goed werkt

Een goed werkende website stimuleert het vertrouwen van websitebezoekers. Ook Google kan dit herkennen. Een goed werkende website en goede informatie zorgen er namelijk voor dat ze niet teruggaan naar de zoekresultaten om een andere website te raadplegen. Je zorgt onder andere voor een goed werkende website door op onderstaande zaken te letten:

  • Beperk het aantal 404’s.
  • Vermijd technische- en security issues. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je beschikt over een SSL-certificaat.
  • Zorg dat bezoekers (en zoekmachines) goed door je website kunnen navigeren. 

 

Google E-E-A-T en inbound marketing

Google E-E-A-T is een onmisbare factor voor een inbound marketing strategie. Deze strategie zorgt ervoor dat je op een passieve manier leads kan genereren. Dit betekent dat je niet actief potentiële leads hoeft te ‘sourcen’ of ‘bellen’. Het creëren van waardevolle content en een expert zijn binnen jouw branche staat hierbij centraal. En dat is precies waar het E-E-A-T principe om draait. 

Wil je meer weten over de inbound marketing methode en het creëren van waardevolle content? Download onze complete gids over inbound marketing. Hierin vertellen wij je alles wat je moet weten en hoe je inbound marketing toe kan passen binnen jouw organisatie.

Download inbound marketing gids