Een succesvolle inbound marketingcampagne opzetten in 8 stappen

Een succesvolle inbound marketingcampagne opzetten helpt bij het creëren van bewustzijn over een product of dienst en het aantrekken van potentiële klanten. Door middel van verschillende marketingkanalen kan een bedrijf zijn doelgroep bereiken en hen informeren over zijn product of dienst.

Een goed ontworpen en uitgevoerde marketingcampagne kan leiden tot een verhoogde merkbekendheid, verhoogde verkoop en loyaliteit bij bestaande klanten.  Maar hoe zet je een succesvolle inbound marketingcampagne op? In dit blog leggen we uit wat een marketingcampagne is en geven we je een stappenplan om een succesvolle inbound marketingcampagne op te zetten. 

In dit blog bespreken we de volgende onderwerpen:

Download inbound marketing gids

 

Wat is een (inbound) marketingcampagne?

Er zijn vrij veel discussies over wat een marketingcampagne precies inhoudt. Het is dus ook niet zo gek dat veel mensen zich afvragen wat een marketingcampagne precies is. Een marketingcampagne omvat namelijk niet alle marketingactiviteiten van een bedrijf. Sterker nog, het woord ‘campagne’ wordt omschreven als een verbonden serie van operatieve werkzaamheden die ontwikkeld zijn voor een specifiek resultaat. 

Voorbeeld: Je hebt een nieuw product op de markt gebracht en wilt hiervoor graag een marketingcampagne uitvoeren om dit product beter bekend te maken. Hiervoor bedenk je, op basis van onderzoek, een serie van marketingactiviteiten met als doel de bekendheid van je product te laten groeien.

Lees ook: Inbound VS Outbound 

In 8 stappen een succesvolle inbound marketingcampagne

Stap 1: Stel je doelen en KPI’s vast

Identificeer wat het einddoel is van je marketingcampagne, hoe je dit gaat bereiken en hoe je dit gaat meten. Onderstaand vind je verschillende voorbeelden van meetbare data.meetbare-data-marketing-campagne (1)

Stap 2: Bepaal de juiste marketingkanalen

Inventariseer je huidige marketingkanalen. Voor een succesvolle marketingcampagne wil je namelijk de juiste kanalen gebruiken. Kijk hiervoor naar welk kanaal het beste scoort, op welke kanalen je kunt betalen voor adverteren, maar ook naar waar je de meeste interactie hebt met je doelgroep en waar ze samen komen. Op deze manier bepaal je welke kanalen het meest zullen bereiken.

Stap 3: Bepaal je budget

Niet alle marketingcampagnes maken gebruik van een cumulatief budget. Toch zie je het nog wel eens voorkomen. Bekijk hierom de verschillende factoren die hier invloed op hebben, zoals bijvoorbeeld de kosten van een marketing agency of freelance kosten. Maar natuurlijk ook de kosten van het adverteren zelf. Heb je het kostenoverzicht klaar? Beredeneer dan aan de hand van het kostenoverzicht wat de eventuele ROI van de campagne zou zijn.

Stap 4: Bepaal de verschillende contentvormen die je gaat gebruiken

Het is gebruikelijk dat er meerdere vormen van content gebruikt wordt voor een marketingcampagne. Bepaal op welke manieren je de campagne gaat presenteren aan je doelgroep. Zorg er hierbij voor dat de verschillende contentvormen samenwerken naar het gewenste doel. Dit doe je door de content samen te laten hangen. Dit kan bereikt worden met behulp van eenzelfde CTA  naar een specifieke landingspagina te laten sturen en door een eenheid te houden in de opmaak van de contentvormen.  

Voorbeeld: Een branding campagne kan bestaan uit video ads, een persbericht en verschillende blogs.

Stap 5: Het marketingteam samenstellen

Bepaal wie er verantwoordelijk is voor het samenstellen van de content voor de (inbound) marketingcampagne. Voordat je start, inventariseer wie je kan helpen bij het schrijven van de blogs, het creëren van de websitepagina(‘s), het design van de campagne, de budget planning, het maken van video’s of andere elementen die je implementeert in je marketingcampagne. Het meest makkelijk is om de taakverdeling met behulp van een (marketing)tool te doen.

Via HubSpot  kan je bijvoorbeeld eenvoudig marketing taken verdelen onder personeel om het verloop van de campagne in één overzicht te organiseren en controleren.

inbound-strategie-check-in

Stap 6: Het design concept

Marketingcampagnes zijn vergelijkbaar met het opzetten van een merk. Ze hebben hun eigen missie, visie en visuele identiteit nodig. Marketingcampagnes zijn vaak een uitloper van een merk op het gebied van design en creativiteit. Dit houdt in dat campagnes dus consistent blijven met het merk, maar toch een eigen unieke draai en identiteit krijgen.

Stap 7: Deadlines & Organiseren

Het zetten van deadlines voor je marketingcampagne helpt je te bepalen wanneer, op welke manier en hoe vaak je de content gaat promoten. Dit zou je ook kunnen doen aan de hand van een content kalender

Vervolgens kun je een kijkje nemen naar je marketing assets en gekozen marketingkanalen. Bepaal aan de hand van de hoeveelheid mensen en het budget hoe vaak je content kunt posten en promoten. Creëer voor ieder marketingkanaal een eigen promotiekalender, bepaal hiervoor een maatstaf en plan je content op de kalender. 

Met de Hubspot Marketing Hub kun je vrij eenvoudig de marketingkalender gebruiken om een volledig overzicht te krijgen. Met behulp van HubSpot’s social media kalender en e-mail kalender kan je tevens de focus weer terugkrijgen, mocht de complete marketingkalender te vol zitten.  

Stap 8: Bepaal wie de marketingcampagne analyseert

Uiteindelijk is het analyseren van de campagne net zo belangrijk als het plannen en uitvoeren van de campagne. Hieruit kun je namelijk zien welke content en kanalen succesvol waren en welke niet. 

Daarnaast kan het meten en analyseren van de marketingcampagne ook interessante data geven over je doelgroep, het gebruik van je budget en is het input voor je volgende (inbound) marketingcampagne.

Lees ook: Een succesvolle (B2B) social media campagne opzetten

Een marketingcampagne opzetten met HubSpot 

Bij Webiteers maken we gebruik van de marketing management software genaamd HubSpot. Via HubSpot kun je eenvoudig taken verdelen rondom je marketingcampagne, de content creëren en inplannen, maar ook overzichtelijk het verloop van de campagne analyseren. Kortom, via HubSpot kun je al je marketingactiviteiten managen vanuit één overzichtelijk plek. 

Wat ook handig is om te weten, is dat HubSpot verschillende pakketten heeft. Zo heeft ieder pakket van HubSpot verschillende opties en features. De feature die voor een inbound marketingcampagne nodig zou zijn (de Campaign feature), valt onder het pakket Marketing Hub Professional en Enterprise Legacy Marketing Hub Basic. 

Lees hier hoe je een campagne in HubSpot aanmaakt  of ontdek wat de marketing hub voor je kan betekenen.

 

Aan de slag met je eigen marketingcampagnes

Ben jij klaar om te starten met je eigen marketingcampagne? Dan wensen wij je vast veel succes (en plezier). Heb je toch liever hulp bij het implementeren, inrichten en bijhouden van jouw nieuwe inbound marketingcampagne? Neem dan gerust contact met ons op om samen te kijken wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen.

Laten we samenwerken! ⟶