Een B2B LinkedIn marketingstrategie opzetten in 8 stappen [met tips]

LinkedIn heeft zich ontwikkeld als een onmisbare tool voor B2B-marketeers. Met unieke mogelijkheden voor zakelijke connectiviteit en gerichte targeting, biedt LinkedIn een platform voor het opbouwen van waardevolle relaties en het stimuleren van bedrijfsgroei.

Maar dit is niet voor iedere marketeer zo voor de hand liggend. Want hoe maak je jouw bedrijf nu onderscheidend van andere bedrijven in jouw branche? Om je hierbij te helpen lichten we in dit blog de volgende onderwerpen toe:

 

linkedin markting strategie tips-1

Wat is B2B LinkedIn marketing? 

LinkedIn is een van de beste social media kanalen voor B2B-professionals om te gebruiken voor marketing, netwerken, verbinden en het verbeteren van de je merkreputatie. LinkedIn is daarnaast ook een waardevol instrument voor leadgeneratie, met name als het gaat om het genereren van meer B2B-leads. 

Bij LinkedIn marketing maak je gebruik van LinkedIn om je merk of bedrijf te promoten en te adverteren. Dit kan op verschillende manieren worden gedaan. Denk bijvoorbeeld aan het creëren en delen van content, het verbinden met andere professionals middels connectieverzoeken, het deelnemen aan groepen en communities, en door gebruik te maken van betaalde advertentiemogelijkheden.

Het belang van LinkedIn voor je marketing 

LinkedIn staat bekend om een meer betrokken en professionelere gebruikersbasis in vergelijking met andere social media platforms. Dit maakt het een ideaal platform voor B2B bedrijven en professionals die hun merken willen opbouwen, leads willen genereren en thought leadership in hun branche willen vestigen.

Als bedrijf, of zelfstandige professional, is het essentieel om te weten hoe je op dit platform moet navigeren om ervoor te zorgen dat je een concurrentievoordeel behoudt in je branche en op de hoogte blijft van veranderende trends en innovaties in jouw vakgebied. 

 

B2B LinkedIn marketingstrategie in 8 stappen

LinkedIn is een essentieel platform dat niet mag ontbreken in je marketingstrategie. We helpen je in 8 stappen op weg naar een sucessvolle B2B LinkedIn marketingstrategie.

 

1. Definieer de doelstellingen van je merk

De eerste stap bij het creëren van een solide marketingstrategie is het definiëren van je doelen. Dit geldt ook voor je B2B marketingstrategie voor LinkedIn. Je doelen moeten bepalen wat voor soort content je deelt en de benadering die je gebruikt om deze te delen.

Voorbeelden van doelstellingen:

  • Het genereren van meer leads.
  • Het opbouwen van merkbekendheid.
  • Het verbeteren van de merkreputatie.
  • Het betrekken van specifieke doelgroepen.
  • Het stimuleren van de verkoop zijn.

 

2. Onderzoek je doelgroep

Hoe beter je jouw doelgroep kent, hoe beter je in staat zult zijn om berichten te maken die hen aanspreken. Maak buyer persona's op basis van demografische gegevens zoals leeftijd, beroep, industrie, locatie, jaren werkervaring en andere gegevens. Vervolgens kan je advertenties specifiek richten op deze buyer persona’s.

Eenvoudig een buyer persona maken? Download dan ons gratis ebook: Buyer Persona Creëren

 

3. Zorg voor een sterke bedrijfspagina

Met een sterke bedrijfspagina op LinkedIn kan je de aandacht van je bezoekers trekken en vasthouden. Je bedrijfspagina is veelal het eerste deel van je bedrijf waarmee ze via LinkedIn interactie zullen hebben. Het is daarom van belang dat deze er professioneel en informatief uitziet. Het liefst in één oogopslag. 

Je zorgt voor een sterke bedrijfspagina door essentiële informatie toe te voegen in de beschrijving van je bedrijf. Denk hierbij aan je locatie, je branche of sector, de producten en/of diensten die je aanbiedt, en teamleden, maar ook hoe mensen contact met je op kunnen nemen.

Voeg tevens een URL toe naar je website, de bedrijfsgrootte, en andere relevante details over je bedrijf. Zorg ervoor dat je jouw logo als profielfoto gebruikt en dat je een omslagfoto hebt die aansluit bij jouw merkstijl. Dit zal het vertrouwen van bezoekers in jou vergroten.

Bekijk hieronder bijvoorbeeld onze LinkedIn bedrijfspagina: 

webiteers voorbeeld voor linkedin marketing-1

Bekijk onze volledige LinkedIn bedrijfspagina hier.

 

4. Optimaliseer je bedrijfspagina met zoekwoorden

Je LinkedIn bedrijfspagina is in wezen het gezicht van de aanwezigheid van je merk op LinkedIn. En hiermee kan je gekwalificeerde leads binnenhalen door SEO-tactieken te gebruiken en zoekwoorden te implementeren in je content.

Gebruik de SEO-tool van je keuze om de woorden en zinnen te onderzoeken waar je doelgroep naar zoekt. Wij maken bijvoorbeeld gebruik van Ahrefs. Voeg ze vervolgens toe aan je lijst met unieke vaardigheden en je bedrijfsomschrijving.

Het implementeren van zoekwoorden is een geweldige manier om ervoor te zorgen dat je pagina verschijnt wanneer mensen zoeken in LinkedIn naar B2B-bedrijven en diensten zoals die van jou. Let wel op dat je de zoekwoorden op een oprechte en professionele manier implementeert. Anders gaat het vertrouwen in je merk juist achteruit. 

 

5. Promoot je LinkedIn bedrijfspagina

Nadat je je bedrijfspagina strategisch hebt opgesteld, kun je deze gebruiken om je publiek op LinkedIn uit te breiden. Dit kun je bereiken door je pagina te promoten en mensen aan te moedigen om je te volgen voor meer informatie uit jouw branche. Dit doe je bijvoorbeeld aan het einde van je berichten op LinkedIn en in je omschrijving op je bedrijfspagina.

Voeg daarnaast een 'Volg ons' knop toe aan je e-mailhandtekeningen, blogs, webpagina's, en nieuwsbrieven om potentiële bezoekers in staat te stellen je met een enkele klik te volgen.

Het aanmoedigen van mensen om je bedrijfspagina te volgen zal je zichtbaarheid vergroten en het gemakkelijker maken om in de toekomst gekwalificeerde leads te genereren. Wanneer iemand je bedrijfspagina volgt, verschijnen namelijk je updates en berichten sneller in hun LinkedIn-feed.

 

6. Maak een contentkalender 

Het organiseren van je content is belangrijk om consistentie te behouden op social media platforms. Het biedt structuur en vooruitzicht en maakt het gemakkelijker om je content af te stemmen op jouw doelen.

Er zijn tal van spreadsheets, kalender-apps, en planning tools die gebruikt kunnen worden om een samenhangende contentkalender te vormen. Veel van hen bieden ook data-analyse tools waarmee je de prestaties van elke upload kunt volgen, evenals algemene prestatiebeoordelingen in de loop van de tijd.

Zo zijn er ook verschillende CMS-systemen die deze functie geïntegreerd hebben. Wij maken bijvoorbeeld gebruik van HubSpot.

Houdt bij het opstellen van de kalender rekening met de volgende content-mogelijkheden binnen LinkedIn: 

 

Betaalde content 

Gesponsorde Advertenties

  • Single Image Ad: Advertenties met één afbeelding die in de LinkedIn-feed van gebruikers worden weergegeven.
  • Carousel Ad: Advertenties met meerdere afbeeldingen of kaarten die kunnen worden getoond in een carrousel-indeling.
  • Video Ad: Videoadvertenties die worden afgespeeld in de LinkedIn-feed van gebruikers.
  • Event Ad: Advertenties voor het promoten van evenementen zoals webinars, conferenties, en workshops.
  • Document Ad: Advertenties die PDF's, whitepapers of andere documenten bevatten om te downloaden.
  • Thought Leader Ad: Advertenties waarin thought leadership-content wordt gepromoot, zoals case studies, industrie-inzichten, en onderzoek.

 

Gesponsorde Berichten

  • Conversation Ad: Advertenties die zijn ontworpen om interactie te stimuleren door gebruikers naar een gesprek te leiden in LinkedIn Messaging.
  • Messaging Ad: Advertenties die rechtstreeks worden weergegeven in de LinkedIn-inbox van gebruikers.

 

Lead Generation Forms

  • Gesponsorde advertenties die zijn gekoppeld aan een formulier voor leadgeneratie, waarmee gebruikers eenvoudig hun contactgegevens kunnen achterlaten zonder LinkedIn te verlaten.

 

Niet betaalde content 

Organische Berichten

Plaatsen van tekstuele updates, afbeeldingen en links op je bedrijfspagina om organisch bereik op te bouwen. Dit doe je door het delen van waardevolle content zoals artikelen, blogposts en nieuwsupdates om betrokkenheid te vergroten.

Formats hiervoor zijn:

  • Tekstberichten
  • Tekstberichten met afbeelding
  • Externe links
  • Documenten
  • (Live) video
  • Polls
  • Stories
  • Events

 

LinkedIn Artikelen
Publiceer lange vorm content zoals blogposts en whitepapers rechtstreeks op LinkedIn om je expertise te tonen en thought leadership op te bouwen.



LinkedIn Groups
Neem deel aan relevante LinkedIn-groepen om te netwerken, kennis te delen en discussies te voeren met andere professionals in je branche.



Persoonlijk Profiel Activiteit
Interactie op persoonlijke profielen, zoals het delen en reageren op berichten van connecties, om je zichtbaarheid en netwerk op te bouwen.

Dit kan door:

  • Reageren in commentsecties
  • Delen van berichten met jouw mening

 

7. Creëer content die je publiek boeit 

Wanneer je langzaam volgers begint te krijgen, is het belangrijk om deze ook te behouden. Dit kun je doen door regelmatig boeiende en informatieve inhoud te plaatsen die je specifieke doelgroep interessant zal vinden. Daarnaast kan je informatie delen over jouw branche, producten en diensten. Soms is dit gewoon een kwestie van 'trial & error'. 

Hoe hoger de kwaliteit van je content, hoe waarschijnlijker het is dat je B2B LinkedIn-marketingstrategie succesvol zal zijn. De best presterende vormen van content op het platform zijn how-to-gidsen, trends, en thought leadership-artikelen die verse, unieke perspectieven delen.

Maximaliseer het bereik van je content door relevante hashtags toe te voegen om ervoor te zorgen dat je content verschijnt in de zoekresultaten.

 

8. Wordt lid van LinkedIn-groepen

Het lid worden en deelnemen aan LinkedIn-groepen uit je branche is een goede manier om de bekendheid van je merk op te bouwen en in contact te komen met potentiële klanten. 

Door deel te nemen aan gesprekken en relevante inhoud te delen, kun je jezelf vestigen als een thought leader in je branche. Hierdoor vergroot je ook je zichtbaarheid en kan je nieuwe volgers en leads aantrekken. 

Lees ook: Leads genereren met LinkedIn

 

5 LinkedIn marketing tips voor B2B

  1. Zorg ervoor dat bezoekers in één oogopslag kunnen zien wie jij bent en wat je doet.
    • Maak een aantrekkelijke banner.
    • Geef een goede omschrijving.
    • Plaats een klantcase op je pagina.
    • Voeg een krachtige CTA toe (‘Neem contact op’ i.p.v. ‘Meer informatie’).
  2. Laat de waarde van je bedrijf terugkomen op je pagina
    • Voeg specialiteiten toe.
    • Geef je locatie aan.
    • Gebruik company branded hashtags (#webiteers).
    • Maak een featured group aan.
    • Maak je dienst aan als product (let op, dit is niet altijd mogelijk).
  3. Maak variërende posts
    • Schrijf content over trends en ontwikkelingen in je industrie, maar voeg hier ook je mening aan toe.
    • Maak gebruik van storytelling bij posts. Denk aan het opstellen van ‘behind the scenes’ of leuke actiefoto’s en team-events.
    • Blijf humaan en zorg dat mensen zich kunnen resoneren aan jouw als persoon.
  4. Maak gebruik van de juiste hashtags
    • Houdt hiermee rekening van de vuistregel van 3 ‘kleine’ hashtags (+- 5 volgers) en 3 ‘grote’ hashtags (+- 10.000 volgers).
    • Creëer je eigen branded hashtag (#merknaamcommunity).
  5. Differentieer je bedrijf op LinkedIn
  • Maak je bedrijf humaan door een gezicht te kiezen voor je merk.
  • Schrijf over bestaande content op een andere manier. Bijvoorbeeld: hergebruik tekstberichten over recente blog in polls.
  • Laat je team ook gebruik maken van je huisstijl. Zo heeft ons team allemaal dezelfde stijl foto en banner op hun LinkedIn profiel. 
linkedin marketing

Aan de slag met B2B marketing

LinkedIn is een belangrijke factor binnen B2B marketing. Toch komt er bij een goede B2B marketingstrategie meer kijken dan alleen social media. Bekijk bijvoorbeeld eens onze gratis Inbound Marketing guide en vind een weg naar een passieve manier van leadgeneratie.

Download inbound marketing gids