Generative Engine Optimization (GEO) betekenis uitgelegd
Generative Engine Optimization, ook wel GEO genoemd, is een nieuwe benadering binnen online marketing. Hierbij wordt content geoptimaliseerd voor AI-aangedreven zoekmachines en tools zoals ChatGPT, Claude en Google’s Gemini.
Bij GEO is het doel om als bron benoemd te worden in de output die AI-tools genereren. Niet alleen kom je dan naar voren als expert in jouw vakgebied, ook krijg je (als bron) een linkje die verwijst naar jouw website. Zo kan je dus zelfs direct verkeer naar je website krijgen.
SEO vs. GEO
GEO en SEO hebben beide het doel om jouw online zichtbaarheid te verbeteren. Het is daarom ook niet gek dat GEO jouw traditionele SEO versterkt. Maar toch scoor je anders om bij beide naar voren te komen. Hieronder hebben wij de verschillen voor je op een rijtje gezet.
Kenmerk | SEO | GEO |
Focus | Ranken in zoekmachines. | AI die content begrijpt en opneemt. |
Contenttype | Geschreven voor zoekmachines en gebruikers, geoptimaliseerd met zoekwoorden. | Conversationele taal en rijke, waardevolle content die AI kan verwerken. |
Doel | Klikken en zichtbaarheid. | Als bron genoemd worden in de AI-zoekmachine. |
Zoekgedrag | Doorklikken naar de website. | Direct antwoord zonder klikken, maar als expert naar voren komen (bron). |
Zonder AI-optimalisatie verlies je bezoekers
Ons zoekgedrag verandert. Tegenwoordig willen wij direct antwoord hebben op onze vraag, zonder op al te veel links te moeten klikken en lange teksten te lezen.
AI speelt hierop in door direct uitgebreide en contextuele antwoorden te geven. Dit heeft vooral bij informatieve zoekopdrachten gevolgen voor de zichtbaarheid van bedrijven. Dit zien wij nu al terug bij veel websites, waarbij het verkeer vanuit informatieve zoekopdrachten in Google afneemt.
Bekijk hieronder bijvoorbeeld eens de prestaties van één van onze blogs sinds de update van maart 2025. De klikken nemen duidelijk af, terwijl de impressies vrijwel hetzelfde zijn gebleven.
Het is daarom niet gek dat in 2024 bijna 60% van alle zoekopdrachten eindigden zonder een klik naar een website. Dit is niet erg, want zoekopdrachten met een duidelijke zoekintentie leveren altijd nog klikken op. Denk aan zoektermen als “marketingbureau Hengelo”, “HubSpot partner Twente” en “marketing uitbesteden”.
Het verkeer is dus verschoven van bulkverkeer naar selectiever, gericht verkeer. Dit zijn mensen die echt jouw product of dienst willen kopen, en wanneer jij zichtbaar wilt zijn met jouw bedrijf.
Bron: SparkToro
Met GEO speel je in op de verandering in zoekgedrag door jouw content zo te optimaliseren dat AI deze herkent en opneemt in hun antwoorden. Gebruiksvriendelijke, informatieve en relevante content scoort niet alleen goed bij AI, maar ook in reguliere zoekmachines. Dit was bijvoorbeeld ook terug te zien in de impact van EEAT in SEO.
Wat zijn de voordelen van GEO?
GEO helpt je om de zichtbaarheid van jouw content, en dus jouw website en merk, te vergroten in AI-tooling. Zo kom je dus weer in beeld op de plek waar jouw doelgroep hun vragen stelt. Maar dat is niet het enige voordeel:
- Groeiende populariteit: Het gebruik van AI wordt steeds populairder. Door mee te gaan met deze populariteit zorg je voor meer zichtbaarheid voor jouw bedrijf via nieuwe kanalen.
- Lage concurrentie: GEO is een relatief nieuwe strategie waardoor de concurrentie voorlopig nog laag is. Daarnaast is er ook nog geen waterdicht regime om hier áltijd in naar voren komen.
- Autoriteit binnen jouw branche: Door de focus op waardevolle en informatieve content, die persoonlijk aanvoelt, bouw je autoriteit en een band op met jouw doelgroep.
Hoe analyseert en beoordeelt AI jouw content?
AI-zoekmachines hechten waarde aan relevante, informatieve en goed georganiseerde content. Ze willen immers een zo volledig en relevant mogelijk antwoord geven. Belangrijk is ook de betrouwbaarheid van de bron, dit betekent dat je als geloofwaardige autoriteit gezien moet worden om terug te komen in AI-gegenereerde antwoorden.
Bij het lezen en beoordelen van jouw content let een AI-zoekmachine op de volgende zaken:
- Goed georganiseerde content: Jouw content moet goed gestructureerd zijn. Dit betekent dat jouw content duidelijk koppen (H1, H2, H3), duidelijke titels, gestructureerde paragrafen en een logische opbouw moet hebben. Zo kan de AI-zoekmachine snel herkennen waar jouw content over gaat en hoeverre deze bruikbaar is voor het antwoord.
- Natuurlijke taalverwerking: AI hecht waarde aan content die aansluit op hoe mensen zoeken en praten. Vermijd daarom wollige teksten en vakjargon. Schrijf daarom liever in conversationele taal. Daarnaast werken vraag- en antwoord formules er goed. Denk aan vragen in (sub)koppen die je direct beantwoordt.
- Betrouwbaarheid en autoriteit: Zoals we hierboven al benoemden vindt AI de betrouwbaarheid van een bron erg belangrijk. Benoem daarom bronnen en referenties en zorg dat jouw content actueel (of recent geüpdatet) is.
- Context en relevantie: AI begrijpt de relatie tussen verschillende begrippen en selecteert content op basis van relevantie en context. Zorg er dus voor dat jouw content aansluit bij de vragen die jouw doelgroep stelt en de verschillende begrippen die zij gebruiken in hun zoekvragen.
Benieuwd of jouw content AI-proof is? Download onze checklist!
Hoe optimaliseer je jouw content voor AI?
Wil je dat jouw content (beter) zichtbaar is in de AI-zoekmachines? Dan is het belangrijk om niet alleen relevantie en informatieve content te hebben, maar om deze ook af te stemmen op de manier waarop AI informatie verwerkt.
Hierbij kun je denken aan teksten met een goede structuur, duidelijke antwoorden en actuele informatie. Naast zoekwoorden is een focus op context en relevantie belangrijk. We geven je hieronder 5 tips om je een handje op weg te helpen met GEO:
- Zorg voor een goed SEO-fundament: De AI-zoekmachine gebruikt zoekmachines als Google om hun antwoorden te formuleren. Om vindbaar te zijn in AI-aangedreven zoekmachines moet je dus voldoen aan zowel de SEO als GEO eisen. Wanneer je alleen inzet op GEO zal je alsnog niet gevonden worden. Zorg er dus voor dat jouw SEO-fundament klopt. Dit doe je onder andere door je content te voorzien van de juiste zoekwoorden, Google E-E-A-T toe te passen en on page SEO.
- Gebruik natuurlijke taal: Wanneer iemand een vraag stelt aan een AI-zoekmachine, zal deze de vraag beantwoorden in dialoogvorm. Daarom is het belangrijk om jouw content zo te schrijven alsof je het uitlegt in een gesprek met de lezer. Vermijd formele zinnen, zorg ervoor dat jouw content overzichtelijk is en schrijf kort en bondig. Dit is iets wat wij in onze blogs, en ook dit blog, proberen toe te passen
- Houd je content actueel: AI hecht waarde aan actuele content, dit levert immers vaak de beste en meest relevante antwoorden op. Werk jouw content daarom regelmatig bij, vooral wanneer deze informatief is. Daarnaast is het goed om te schrijven over nieuwe, relevante ontwikkelingen en je oude content aan te vullen.
In de praktijk hebben we zelf ontdekt hoe belangrijk actuele content is. Ons AI blog hebben we regelmatig geüpdatet. Bij elke update kwam dit blog weer op een hoge positie te staan in Google. Toen we stopten met onze updates, viel deze weg. - Denk aan de zoekintentie van jouw doelgroep: Een gebruiker stelt een specifieke vraag aan de AI-zoekmachine omdat deze iets wil weten. Dit kan een informatieve vraag zijn, of een vraag omdat ze direct iets willen kopen (iets dat tegenwoordig ook direct via de AI-tool kan). Pas jouw content aan op deze koopintentie. Geef bij een informatieve zoekintentie heldere uitleg die waarde toevoegt. Bij een commerciële zoekintentie wil je juist zorgen voor duidelijk en overtuigende content.
Onlangs hebben wij een partnerpagina ontwikkeld die direct inspeelt op de zoekintentie “HubSpot partner Nederland”. Het resultaat binnen 3 maanden? 1 nieuwe klant die via organisch zoeken op onze partnerpagina is gekomen. - Ontwikkel waardevolle en authentieke content: Zoals we al eerder hebben benoemd hecht AI waarde aan content geschreven door mensen die goed onderbouwd is. Baseer jouw content daarom op feiten en vermeld waar nodig de juiste bronnen. Daarnaast doet User Generated Content zoals reviews en ervaring het erg goed.
- Technische AI optimalisaties: De technische kant van jouw website mag niet vergeten worden wanneer je aan de slag gaat met GEO. Wanneer jouw site technisch goed in elkaar zit, zal AI deze sneller gebruiken. Technische optimalisaties waar je aan kunt denken zijn: snelle laadtijden, crawlbare pagina’s, responsief design op mobiel en de implementatie van structured data.
GEO content schrijven leer je bij ons in 2 uur
GEO is een waardevolle aanvulling op jouw SEO-strategie en biedt de kans om zichtbaar te zijn in AI-gegenereerde output. Samen vormen SEO en GEO dé strategie om optimaal zichtbaar te blijven.
Kun je wel wat hulp gebruiken? Wij hebben een praktische workshop ontwikkeld om je te helpen jouw content vindbaar te maken in de AI-zoekmachines. In 2 uur tijd leer jij hoe je content schrijft en optimaliseert voor AI.