Salesforce vs. HubSpot

Salesforce en HubSpot zijn beide prominente spelers in de wereld van software voor Customer Relationship Management (CRM) en marketing automatisering. Ze bieden geavanceerde tools en functionaliteiten om bedrijven te helpen bij het beheren van klantgegevens, marketingcampagnes en verkoopprocessen. Maar welke past nu het beste bij jouw organisatie?

Bedrijven staan vaak voor de uitdaging om de juiste software oplossing te kiezen die het beste aansluit op hun behoeften en doelstellingen. In dit blog benoemen wij de belangrijkste verschillen tussen Salesforce en HubSpot, zodat jij beter inzicht krijgt welke past bij jouw bedrijf.

We bespreken:

New call-to-action

Salesforce en HubSpot als CRM

Beide CRM-systemen hebben in de afgelopen jaren hun eigen impact gemaakt in de wereld van online marketing. We vinden het dan ook niet gek dat je ze met elkaar wilt vergelijken. Toch hebben ze beide hun eigen unieke draai gegeven aan hun CRM-platform. 

Zo biedt Salesforce een breed scala aan functies, waaronder verkoopautomatisering, klantenservice, marketingautomatisering en analysemogelijkheden. Salesforce richt zich op het verbeteren van klantrelaties en het optimaliseren van de verkoopcyclus

HubSpot daarentegen staat bekend om hun alles-in-één inbound marketing-, verkoop- en klantenservice software, die bedrijven helpt om aantrekkelijke, gepersonaliseerde ervaringen te bieden aan hun klanten. HubSpot's platform omvat tools voor contentbeheer, marketingautomatisering, e-mailmarketing, sociale media, analyse en rapportage, en andere CRM-functionaliteiten. HubSpot focust hiermee op het inrichten van een  inbound marketing strategie.

2-Aug-09-2023-11-42-23-5793-AM

>> Lees ook: HubSpot vs. Wordpress: Welk CMS past bij jou? 

 

Salesforce vs. HubSpot in één oogopslag

Hoewel hun aandachtsgebieden wellicht verschillen, zijn er ook tal van punten waarop ze overeenkomen:

  • Klantrelatiebeheer (CRM)
  • Analyse en prognoses voor verkoop
  • Mogelijkheden voor klantondersteuning
  • Beoordeling van contactpersonen
  • Geïntegreerde telefonie (VoIP)
  • Functies voor marketing

In de komende secties zullen wij gedetailleerd ingaan op enkele kernverschillen tussen HubSpot en Salesforce. Maar eerst geven we je een beknopt overzicht van hoe een aantal van hun belangrijkste kenmerken zich tot elkaar verhouden.

 

Salesforce (Sales Cloud)

HubSpot (Sales Hub)
Sales rapportages en voorspellingen Uitgebreide sales rapportage en prognoses zijn toegankelijk zelfs in de basisabonnementen. De mogelijkheid om gedetailleerde verkooprapporten te genereren en voorspellingen te maken is beschikbaar in de meer geavanceerde abonnement pakketten.
Gebruiksgemak Het onboardingsproces is solide dankzij een demonstratieve accountconfiguratie, maar de interface is iets minder intuïtief qua begrip.

Het onboardingsproces biedt een grondige kennismaking door middel van stapsgewijze begeleiding, en introduceert meer geïntegreerde dashboards en verbeterde navigatie-opties.
Sales automation Salesforce versterkt zijn sales automatisering met AI-gestuurde technologie, genaamd Einstein, die routinetaken automatiseert zoals lead-beoordeling en gegevensinvoer voor verhoogde productiviteit, en voorspellende analyses biedt voor proactieve verkoopdoel benadering en gepersonaliseerde klantervaringen. HubSpot onderscheidt zich met een uitgebreide reeks sales automatiseringsmogelijkheden, inclusief een intuïtieve workflow-builder voor het automatiseren van repetitieve taken, effectief leadbeheer en de mogelijkheid om opvolg-e-mails te automatiseren, wat ruimte creëert voor persoonlijke interacties.
Personaliseerbaarheid Hoge mate van personalisatie mogelijk, inclusief codering, dit is echter beperkt tot het Marketingpakket. Flexibele automatisering van workflows zonder dat programmeren vereist is.

Marketing features Er zijn uitgebreide functies voor marketingautomatisering beschikbaar in de meer geavanceerde pakketten. Een scala aan uitgebreide marketingfuncties is toegankelijk via zowel het gratis pakket als het instappakket.
Prijzen Er wordt een maandelijks bedrag per gebruiker per maand in rekening gebracht. Veel van de functies zijn ook beschikbaar als afzonderlijke apps. De pakketten zijn zeer gedifferentieerd en hebben de neiging om snel in prijs te stijgen. Het geavanceerde gratis abonnement omvat zelfs een gratis CRM-pakket en essentiële functies. De beschikbare pakketten zijn samengesteld als bundels, maar zijn volledig aanpasbaar naar individuele behoeften.

Sales reporting en forecasting

Salesforce integreert de mogelijkheid voor verkooprapportage en prognoses rechtstreeks in het platform, waardoor het een aantrekkelijkere keuze is als je specifiek op zoek bent naar die functionaliteit. Bij HubSpot zijn de dashboards ook zeker krachtig, maar het standaard dashboard van Salesforce geeft je in één oogopslag een volledig overzicht van je pijplijn, inclusief het geschatte potentiële omzetbedrag en de bron op basis van historische en huidige gegevens.

Je krijgt zelfs gedetailleerd inzicht in het aantal verkopen in de pijplijn, hun geschatte waarde en de waarde van deals die uiteindelijk niet zijn gerealiseerd. Bij het beoordelen van huidige leads kun je details instellen zoals de verwachte sluitingsdatum, het stadium van de funnel waarin ze zitten (samen met hun geschiedenis), het bedrag dat je verwacht te sluiten, en de waarschijnlijkheid van sluiting. 

In combinatie met een goed getraind verkoopteam hebben de contact scoringsinstrumenten van Salesforce (die diverse criteria voor klantgeschiktheid analyseren om de kwaliteit van een lead te beoordelen) bewezen behoorlijk accuraat te zijn bij het voorspellen van de kans op conversie. 

HubSpot doet het ook erg goed op het gebied van prognoses en rapportage. Hun mogelijkheid om aangepaste rapporten te maken is zeer nuttig en gebruiksvriendelijk, waardoor je rapporten kunt genereren terwijl je ze in realtime ziet opbouwen. HubSpot's rapportage oogt ook moderner dan die van Salesforce.

Voor degenen die eenvoudige rapportage en overzichten van verkopen willen met gedetailleerde prognoses, zijn beide opties zeker bruikbaar.

Sales features

Binnen het domein van sales automatisering blinkt HubSpot uit met zijn gebruiksvriendelijke workflow-builder, die gebruikers in staat stelt repetitieve taken op effectieve wijze te automatiseren. Neem bijvoorbeeld de 'sequences' functie, die automatisering van opvolg-e-mails mogelijk maakt, waardoor er meer tijd vrijkomt voor het sales team om gepersonaliseerde interacties aan te gaan met leads en klanten.

Salesforce's sales automatisering wordt aangedreven door Einstein, zijn AI-tool. Einstein kan taken automatiseren zoals het invoeren van gegevens en het beoordelen van leads, waardoor operaties gestroomlijnd worden en productiviteit verhoogd wordt. Bovendien bieden de voorspellende analyses inzichtelijke verkoopprognoses, waardoor bedrijven een voorsprong kunnen behouden op hun doelstellingen.

Terwijl zowel HubSpot als Salesforce krachtige mogelijkheden voor sales automatisering bieden, benaderen ze dit op verschillende wijzen. HubSpot's gebruiksvriendelijke en intuïtieve tools maken het een uitstekende keuze voor bedrijven die eenvoud en gebruiksgemak zoeken. In tegenstelling hiermee bieden de geavanceerde AI-gestuurde functies van Salesforce een krachtiger instrument voor bedrijven met grotere en complexere verkoopprocessen.

Marketing features

Voor merken die op zoek zijn naar een alles-in-één verkoop- en marketinginstrument, bieden de plannen van HubSpot uitgebreide marketingfuncties die het werk gedaan krijgen. In tegenstelling tot Salesforce worden deze functies aangeboden in productbundels in plaats van aparte planpakketten of individueel geprijsde apps.

Een voorbeeld hiervan is HubSpot's beheer van pay-per-click (PPC) advertenties, waarmee accounts PPC-advertenties kunnen maken en beheren vanuit HubSpot. Dit soort inclusieve functionaliteiten over verschillende toepassingen heen is een groot pluspunt voor bedrijven die een breed scala aan taken willen beheren en uitvoeren binnen één platform.

Andere voorbeelden van de marketingfuncties van HubSpot zijn onder andere:

  • Suggesties voor optimalisatie van pagina's
  • E-mail- en landingspagina-templates
  • Marketingautomatiseringsfuncties op basis van getriggerde acties
  • Mogelijkheid om social media-accounts te beheren en te publiceren
  • Website- en webpaginabuilder
  • Bloggen
  • Automatische sitebrede SEO-aanbevelingen
  • Analyse van websiteprestaties en onderwerpsuggesties via integratie met
  • Google Search Console

De marketingfuncties van Salesforce zijn ook behoorlijk uitgebreid en omvatten e-mailautomatisering, lead nurturing, AI-mogelijkheden, concurrentiemonitoring, creatie van pagina's voor de website en meer. 

Onboarding en implementatie

HubSpot staat bekend om zijn gebruiksvriendelijke installatie en implementatie. Bedrijven kunnen meestal direct na aanmelding met de software aan de slag. Met een eenvoudige interface en voldoende begeleiding is het relatief eenvoudig om marketingcampagnes op te zetten, taken te automatiseren en personeel te trainen in het gebruik van HubSpot's reeks tools.

Het instellen van Salesforce is complexer dan dat van HubSpot, grotendeels vanwege de geavanceerde functies en aanpasbare aard ervan. Dit proces vereist meestal de hulp van een Salesforce consultant of een deskundig intern team. Deze complexiteit is echter een kleine prijs om te betalen voor de uitgebreide controle en aanpassingsmogelijkheden die Salesforce aan zijn gebruikers biedt.

Als je op zoek bent naar een eenvoudige en snelle installatie, is HubSpot de betere keuze. Maar als jouw organisatie een sterk aangepast CRM-systeem nodig heeft en de middelen voor implementatie kan opbrengen, is Salesforce de meer geschikte optie.

Hulp nodig bij het onboarden met HubSpot? Neem vrijblijvend contact met ons op.

De prijsvergelijking van Salesforce en HubSpot

HubSpot zelf heeft een overzichtelijke prijsanalyse uitgevoerd tussen hunzelf en Salesforce. In de analyse worden beide de sales hub (HubSpot) en de sales cloud (Salesforce) naast elkaar gelegd op Enterprise level. Uit hun analyse bleek dat je voor HubSpot maar liefst € 68.343,75 per jaar kwijt bent voor een sales team van 50 personen en voor Salesforce maar liefst € 215.784,-.

Bekijk hier het overzicht voor jezelf. 

Hoewel de hierboven aangegeven prijzen aanzienlijk hoog zijn, wil dat niet zeggen dat die hoogtes het geval voor jou zullen zijn. Om jullie hierover meer duidelijkheid te bieden, hebben we de prijsstructuren van beide Salesforce en HubSpot voor je uitgezocht.

De prijsstructuur van HubSpot Sales Hub

  • Gratis plan: Losstaand van enige hub omvat dit plan essentiële functies zoals een klantrelatiebeheer (CRM)-systeem, live chat, gespreksbots, e-mailmarketing, het creëren van landingspagina's, klantenservice-tickets en meer. HubSpot-merknaam is hierbij inbegrepen.
  • Starter, € 18,-/maand: Dit begint met twee gebruikers en schaalt op basis van het aantal gebruikers. Het verwijdert de HubSpot-merknaam en voegt functies toe zoals gespreksroutering, taakwachtrijen, doelen, automatisering en chatondersteuning.
  • Professional, € 441/maand: Dit niveau begint met vijf gebruikers en schaalt verder per gebruiker. Met het Professioneel niveau krijg je ook extra's zoals verkoopanalyse, aanpassing van de CRM-interface, prognoses, videoberichten, e-handtekeningen en extra automatisering.
  • Enterprise, € 1.180/maand: Dit niveau schaalt vanaf 10 gebruikers per maand. Toegang tot het Bedrijfsniveau biedt aangepaste objecten, zandbakken, geavanceerde machtigingen, gespreksintelligentie en voorspellende lead scoring.

De prijsstructuur van Salesforce Sales Cloud

  • Geen gratis plan of functies beschikbaar. Er is wel een gratis proefperiode als je het wilt uitproberen.
  • Essentials, € 25/maand/gebruiker: Het basisaanbod geeft je basisfunctionaliteiten zoals e-mailintegratie, beheer van accounts/contacten, aangepaste verkoopprocessen, aangepaste rapporten en dashboards, en een activiteitenoverzicht.
  • Professional, € 75/maand/gebruiker: Dit niveau voegt prognoses, offerte- en verkoop orderopvolging, onbeperkte aangepaste toepassingen en contractbeheer toe.
  • Enterprise, € 150/maand/gebruiker: Op dit niveau krijg je geautomatiseerde goedkeuringsworkflows, apps voor verkoopconsoles, toegewijde verkoopteams, aangepaste kansen binnen prognoses, territoriumbeheer, kansscore en geavanceerde rapportagemogelijkheden.
  • Unlimited, € 300/maand/gebruiker: Op het hoogste niveau krijg je alles (en meer) wat hierboven is genoemd, plus verkoopinzichten, een vooraanstaand succesplan, lead scoring, pijplijninspectie, gespreksinzichten, de Developer Pro Sandbox, premium activiteitenvastlegging en verkoopritmes.

Review vergelijking

Om duidelijk inzicht te bieden in de reviews van beide software-systemen, hebben we een overzicht gemaakt met scores van verschillende beoordelingswebsites. Dit is hoe beide CRM-systemen scoren:

Review platform

Salesforce

HubSpot
G2 4.4/ 5 sterren
(1.341 reviews)
4.4/ 5 sterren
(24.989 reviews)
Capterra 4.4/ 5 sterren
(17.685 reviews)
4.5/ 5 sterren
(3.743 reviews)
TrustRadius 8.2/ 10
(3.136 reviews)
8.5/ 10
(3.941 reviews)

Meer gedetailleerde vergelijkingen op basis van reviews vind je in de complete vergelijking van Salesforce vs. HubSpot van G2

Conclusie: Salesforce vs. HubSpot

Salesforce heeft een uitgebreid scala aan functies waardoor het een toonaangevende CRM-oplossing is. Echter, vanwege de complexe infrastructuur en de relatief hoge prijs is Salesforce niet voor iedereen geschikt. Het platform is het meest geschikt voor middelgrote tot grote bedrijven die een krachtige tool nodig hebben om verkoopleads te beheren en verkoopkansen te analyseren. Grotere verkoopteams zullen de samenwerkings- en evaluatie functies van Salesforce kunnen waarderen.

HubSpot is een gebruiksvriendelijke CRM-oplossing die een beperkte gratis versie biedt, waardoor het zelfs voor startups betaalbaar is. Betaalde abonnementen worden geleverd met functie-upgrades die aan de meeste behoeften voor klantrelatiebeheer kunnen voldoen. Toch kan HubSpot simpelweg niet wedijveren met Salesforce wat betreft het totale aanbod aan functies. HubSpot is een ideale CRM-oplossing voor kleine tot middelgrote organisaties.

Het is duidelijk dat beide softwaresystemen unieke voordelen bieden voor verschillende bedrijven. Salesforce schittert in zijn CRM-functionaliteiten en uitgebreide integratiemogelijkheden, terwijl HubSpot uitblinkt in zijn gebruiksvriendelijke interface en krachtige marketing automatisering. 

Wanneer jouw bedrijf op zoek is naar een solide CRM-oplossing met een focus op verkoop- en klantbeheer, dan kan Salesforce de juiste keuze zijn. Aan de andere kant is HubSpot de perfecte match als je prioriteit ligt bij inbound marketing en leadgeneratie.

Is HubSpot het CRM-systeem voor jou?

Bij Webiteers zijn we trotse partner van HubSpot en zijn we experts in het onboarden en inrichten van inbound marketingstrategieën. We staan klaar om je te helpen bij het succesvol implementeren van HubSpot voor jouw bedrijf. Wil jij liever eerste een kijkje nemen in het bekende platform? Vraag dan een gratis HubSpot demo aan!

Vraag een demo aan

 

Meer weten over de verschillende hubs en features van HubSpot? Lees direct meer over: