HubSpot Sales Hub: Alles over de features & tool

Je kent het wel. Bang zijn om leads te vergeten, niet weten welke acties er na jouw telefoontje of mailtje zijn ondernomen en meetings die met moeite in zijn te plannen. De sales afdeling heeft het niet makkelijk. Gelukkig hebben wij goed nieuws voor je: dit kan makkelijker en via één enkel systeem!

Door een geïntegreerd CRM-systeem te gebruiken, zorg je ervoor dat je alle benodigdheden op één plek hebt. Bij Webiteers maken we al jaren gebruik van HubSpot. Dit is één van de krachtigste en meest gebruiksvriendelijke CRM-platformen die bestaan. Het bekende CRM-platform beschikt over een Sales Hub met verschillende features die ontworpen zijn om het beste uit je organisatie te halen én helpen om je een hoop tijd te besparen. In dit blog nemen we de HubSpot Sales Hub onder de loep en vertellen we wat je ermee kunt.

In dit blog bespreken we:

New call-to-action

Wat is de HubSpot Sales Hub?

Met de Sales Hub van HubSpot kunnen bedrijven leads beheren, communiceren en volgen. De Sales Hub helpt het Sales team om met klanten te communiceren zonder kostbare tijd en middelen te besteden aan het invoeren van gegevens of het schrijven van dezelfde mail. Door de handige geautomatiseerde features en integratiemogelijkheden maakt de Sales Hub het werk van een Sales medewerker een stuk gemakkelijker.
 
Beschik jij al over de Sales Hub, maar heb je hulp nodig met bijvoorbeeld het inrichten of gebruik ervan? Neem gerust contact met ons op. Dan kijken we samen wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen.

De features van de Sales Hub en hoe je ze gebruikt 

Het implementeren van nieuwe online marketing software in je organisatie kan een uitdaging zijn en je wilt er natuurlijk zo snel mogelijk het beste uit halen. Om hier op de juiste manier op in te kunnen spelen is het slim om te kijken hoe HubSpot de klantreis in kaart gebracht heeft. Elke feature van de Sales Hub heeft namelijk zijn eigen aanvulling hierop. 

Nog niet bekend met het Flywheel van HubSpot? Neem dan eerst eens een kijkje naar: HubSpot’s Flywheel. 

HubSpot features voor de Attract stage

De attract stage heeft als doel om de juiste mensen aan te trekken door waardevolle content en conversaties. 

  • E-mail templates – Gebruik jouw beste sales e-mails als templates die je kunt personaliseren, optimaliseren en delen met jouw team. Je bespaart heel veel tijd, wanneer je binnen enkele seconden een e-mail kan verzenden. De statistieken van HubSpot tonen aan hoe jouw templates presteren en welke nog aandacht nodig hebben.
  • E-mail/call tracking – Wees op de hoogte wanneer een lead een e-mail opent, zodat je op het juiste moment op hen kunt reageren en dus sneller deals kunt sluiten. Met deze feature kan je pushmeldingen instellen die de lead ontvangt na het openen van een e-mail, na het klikken op een link of een bepaald document downloadt. Door op het juiste moment actie te ondernemen kun je meer geopende e-mails, telefoongesprekken, afspraken en sales verwachten.
  • E-mail automation – Bespaar tijd door automatisch e-mails met gepersonaliseerde content te versturen. Dankzij deze tool kun je op basis van verzamelde gegevens of gebeurtenissen van (potentiële) klanten automatisch e-mails verzenden.
  • Klantenprofiel – Met deze tool ontvang je contactgegevens en andere informatie over een (potentiële) klant waarnaar je mails verstuurt. Je hoeft door middel van deze tool geen details over de (potentiële) klant op te sporen, waardoor je flink wat tijd bespaart. Je weet bijvoorbeeld precies wanneer iemand een mail opent, op een link klikt of een door jouw verzonden document downloadt. De geschiedenis van jouw contacten wordt automatisch opgeslagen. Met al deze informatie over je (potentiële) klanten kun je jouw verkoopbenadering optimaliseren.

HubSpot features voor de Engage stage

De engage stage heeft als doel om oplossingen en resultaten aan de doelgroep te bieden, waardoor de kans vergroot dat ze het product bij jou willen afnemen. 

  • Meetings plannen– Een vergadering plannen op een tijdstip dat voor iedereen uitkomt is vaak een uitdaging. De meeting tool van HubSpot maakt dit gelukkig een stuk makkelijker. (Potentiële) klanten kunnen automatisch een meeting boeken die voor hen goed uitkomt en waarop jij ook beschikbaar bent. Een ander voordeel van de meeting tool is dat deze is verbonden met jouw HubSpot contacten database, dus elke keer als een klant een vergadering boekt, groeit jouw database en blijft deze gesynchroniseerd.
  • Sequences– Stel een reeks geautomatiseerde, gepersonaliseerde e-mails en vervolgtaken op, hierdoor zorg je ervoor dat je tijdens het verkoopproces top-of-mind blijft en nooit het contact met een klant verliest. Gebruik workflows om leads te segmenteren, deals te sluiten en taken te automatiseren. Activeer bijvoorbeeld interne meldingen voor jouw team wanneer een contactpersoon een bepaalde actie onderneemt.
  • Live chat – Voeg een live chat toe aan jouw website om klanten aan te trekken, de verkoop te stimuleren en om directe ondersteuning aan te bieden. De bezoekers op jouw website zijn op zoek naar bepaalde informatie. Je kunt deze informatie aanbieden door middel van een live chat. Deze chat kan volledig geautomatiseerd zijn, waardoor het jouw team geen tijd kost. Deze bots kunnen vriendelijke en gepersonaliseerde berichten sturen op basis van informatie die je al beschikt over het contact.

Hubspot features voor de Delight stage

 De delight stage heeft als doel om klanten te ondersteunen en helpen met het succesvol gebruiken van het product.

  • Offertes – In het verkoopproces in snelheid en efficiëntie erg belangrijk. Met de offertes tool maak en verstuur je snel offertes, verzamel je handtekeningen en kun je betalingen eenvoudig innen.     

Extra functies van de Sales Hub

  • Pipeline management - voorspel je omzet en identificeer valkuilen vanuit de sales pipeline. Deze pipeline volgt jouw salesproces. In één overzicht zie je welke deals lopen, in welke fase deze zitten en welke deals aandacht nodig hebben. Met automatische taken houd je vervolgens grip op alle deals en behaal je meer omzet.
  • Analyse en rapportage – Analytics richt zich op het verkennen en interpreteren van rapporten of gegevens om inzicht te krijgen waarom bepaalde trends zijn gebeurd. Rapporten zorgen ervoor dat gegevens overzichtelijk worden getoond.
  • Playbooks – Een playbook is een verzameling tactieken of methoden waarop een persoon of team hun werk moet uitvoeren. Het is soms lastig om alles in detail uit te leggen en dit is waar playbooks je kunnen ondersteunen. Deze slaan de werkwijze op in het CRM-systeem, zodat ze altijd toegankelijk zijn.

Kosten van de Sales Hub van HubSpot

Zoals je onderhand hebt gezien kun je met de Sales Hub van HubSpot veel tijd besparen. Je krijgt diepere inzichten in je prospects, automatiseert werk en krijgt hulp met het sluiten van deals. Het spreekt voor zich dat hier een prijskaartje aan hangt. De Sales Hub van HubSpot kan individueel afgenomen worden en is verkrijgbaar in verschillende pakketten: 

  • € 0/maand (Free)
  • € 18/maand (Starter)
  • € 441/maand (Professional)
  • € 1,180/maand (Enterprise)
Goed om te weten is dat er verschillen zijn tussen de pakketten. Zo bevat het gratis pakket al mogelijkheden voor het plannen van meetings, documenten, deal pipelines en e-mail templates. Hier zitten wel restricties aan, zoals limieten van 1 tot 5 meetings, documenten en templates of het weghalen van het HubSpot logo.

Aan de slag met de Sales Hub van HubSpot

Ben jij klaar om te starten met jouw HubSpot Avontuur? Dan wensen wij je vast veel succes (en plezier). Toch liever hulp bij het implementeren, inrichten en bijhouden van jouw nieuwe online sales software?

Neem gerust contact met ons op om samen te kijken wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen of vraag een gratis demo aan.

Vraag een demo aan

 

Meer weten over de verschillende hubs en features van HubSpot? Lees direct meer over: