HubSpot's Loop Marketing
Dat een klantreis geen lineair proces is, weten we natuurlijk al lang. De doelgroep zelf de controle geven over welke content zij willen zien op het moment dat het hun uitkomt, hebben we omarmt.
Sinds de komst van AI, wordt het steeds lastiger om in beeld te komen bij jouw doelgroep. 60% van de Google zoekopdrachten eindigen zelfs in geen enkele klik! Je website wordt dus steeds minder bekeken, zeker in de eerste fasen van een klantreis. Hoe kom je dan 'op de kaart' bij jouw doelgroep? Dat is waar Loop Marketing om de hoek komt kijken.
Loop Marketing sluit nauw aan op Inbound Marketing en lead nurturing, maar gaat nog een stap verder: het gaat om het creëren van een doorlopende cyclus waarin je voortdurend waarde toevoegt en top-of-mind blijft bij je doelgroep.
HubSpot's Loop Marketing bestaat uit vier fases waarbij je bij elke fase andere AI-tools in kan zetten:
1. Express - Laat je unieke stijl zien.
2. Tailor - Maak content persoonlijk.
3. Amplify - Vergroot je bereik via meerdere kanalen.
4. Evolve - Blijf continu verbeteren.
Samen vormen deze fases een doorlopende lus die zorgt voor een consistente merkbeleving, relevantie en groei. Hieronder lichten we de vier fasen toe, inclusief de verschillende AI-tools van HubSpot die je per fase in kan zetten.
Fase 1: Express - Laat je unieke stijl zien
AI kan binnen enkele seconden content voor je genereren, maar zonder een duidelijke stem, context en perspectief valt deze content tegen. De Express fase draait om het vastleggen van jouw eigen tone-of-voice in een stijlgids die je aan AI meegeeft voor het creëren van content. Het resultaat? Elk woord en elk stuk content die de AI-tool maakt, sluit aan bij wat jij uit wil stralen. Dit bespaart je tijd en zorgt ervoor dat je snel content op grote schaal kan creëren.
Hoe pas je de Express fase toe?
- Bepaal wie je met je content wil bereiken: Wat vindt jouw doelgroep belangrijk? Wat zijn hun doelen, uitdagingen en behoeften? Hier kun je bijvoorbeeld Breeze Assistant van HubSpot voor gebruiken. Deze AI-tool gebruikt jouw CRM data om je ideale klantprofiel te bepalen. ICP's en persona's zijn dus belangrijker dan ooit!
- Creëer een stijlgids: Bepaal wat jou anders, waardevoller en beter maakt dan jouw concurrentie. Schrijf dit op in een eenvoudige stijlgids, samen met jouw missie, tone-of-voice en do's en don'ts in de communicatie van jouw organisatie. Een AI-tool die je hiervoor kan gebruiken is de Brand Identity Guide van HubSpot (momenteel nog in een beta-versie). Deze tool creëert automatisch een stijlgids voor je.
- Genereer automatisch concepten voor campagnes: Op basis van jouw stijlgids laat je AI campagnes genereren die precies de juiste tone-of-voice bevatten. Vervolgens gebruik je HubSpot's Marketing Studio (momenteel nog in een beta-versie) om een campagne om te toveren in een mix van verschillende soorten content die op meerdere kanalen geplaatst kunnen worden.
Fase 2: Tailor - Maak jouw content persoonlijk
Een duidelijke boodschap is belangrijk, maar een persoonlijke boodschap is krachtiger. Wanneer jouw doelgroep zich gezien en begrepen voelt, zal hun vertrouwen in jou groeien. In de Tailor fase helpt AI je om jouw content af te stemmen op de voorkeuren en behoeften van verschillende doelgroepen. Dit betekent dat iedere klant een ervaring krijgt die relevant en waardevol voor hen is, in plaats van een generieke boodschap.
Elke klant, of prospect, moet het gevoel krijgen dat jouw boodschap speciaal voor hen gemaakt is. Dit kun je vergelijken met hoe streamingsdiensten zoals YouTube of Netflix hun aanbevelingen op jouw kijkgedrag aanpassen.
Hoe pas je de Express fase toe?
1. Verrijk je gegevens: Verzamel gegevens over je doelgroep zoals het gedrag op jouw website, de intentie en contextuele informatie zoals eerdere aankopen. Zo weet je exact waar elke koper zich bevindt in de customer journey.
2. Creëer segmenten: Gebruik de eerder verzamelde gegevens om segmenten van jouw doelgroep te creëren. Hiervoor kun je de AI-aangedreven Segmentation tool van HubSpot gebruiken (momenteel nog in een beta versie). Deze tool helpt je met het segmenteren van jouw doelgroep op basis van gedrag en hun betrokkenheid.
3. Personaliseer je content: Genereer persoonlijke content die jouw boodschap afstemt op de behoeften van jouw doelgroep. Gebruik bijvoorbeeld AI om landingspagina's, e-mails en CTA's te creëren gebaseerd op de branche en functie van jouw doelgroep. De HubSpot Personalization Agent (nog in de beta versie) kan je hierbij helpen.
4. Vergeet de AI-content niet te checken: Zorg ervoor dat de content die AI voor jou creëert aansluit bij jouw unieke tone-of-voice.
Fase 3: Amplify - Vergroot je bereik via verschillende kanalen
Het is niet langer voldoende om alleen maar goede content te publiceren op jouw website. Je doelgroep gebruikt tegenwoordig ChatGPT als zoekmachine om vragen aan te stellen, kijkt YouTube in plaats van tv, gaat naar communities zoals Reddit om opinies te vragen en WhatsAppt vrienden. De Amplify fase zorgt ervoor dat je gevonden wordt daar waar jouw doelgroep zich bevindt. Zo bereik je niet alleen meer mensen, maar ook de juiste mensen.
Hoe pas je de Amplify fase toe?
1. Creëer een content strategie: Neem hierin verschillende formats en kanalen mee.
2. Optimaliseer voor verschillende kanalen: Bijvoorbeeld voor AI-modellen zoals ChatGPT en Claude, YouTube, community platformen en LinkedIn. Een tool die je hiervoor kunt gebruiken is de AEO grader van HubSpot. Deze tool analyseert en verbetert je AEO (AI Engine Optimization).
>> Lees ook: GEO: Jouw content optimaliseren voor AI
3. Zorg dat je content in verschillende formats beschikbaar is: Pas jouw content aan op de verschillende soorten kanalen: bijvoorbeeld een blog waar je een verticale demo voor TikTok maakt en een carrousel voor LinkedIn.
4. Maak gebruik van gerichte advertenties en influencers: Gebruik advertenties in combinatie met partnerships met influencers die jouw doelgroep vertrouwt.
5. Gebruik AI om content sneller te creëren: AI-tools helpen je om snel content te creëren en dit proces te automatiseren. Zo kun je in een korte periode meer content creëren. Een goede tool hiervoor is bijvoorbeeld de Marketing Studio van HubSpot (nog in beta versie) die je helpt met het creëren van content en het verspreiden ervan.
6. Optimaliseer elk kanaal: Gebruik op elk kanaal een duidelijke CTA die past bij de context.
Fase 4: Evolve - Verbeter continu
Marketing is nooit klaar. De Evolve fase draait daarom om het continu verbeteren en versnellen van jouw marketingprocessen. Waar je bij een traditionele marketingcampagne de resultaten pas achteraf evalueert, stuur je bij Loop Marketing in real-time bij. Met AI krijg je snel inzicht in wat wel en niet werkt. Zo kun jij je aanpak direct aanpassen.
Hoe pas je de Evolve fase toe?
1. Voorspel voordat je publiceert: Gebruik AI om te voorspellen welke klanten en campagnes waarschijnlijk zullen converteren. Zo ontdek je zwakke punten voordat je live gaat.
2. Bewaak de prestaties in real time: Volg signalen over betrokkenheid en conversies zodat je hier snel op kan reageren. AI kan hierbij afwijkingen signaleren zodat jij je tijd kan besten aan het maken van aanpassingen, in plaats van zoeken naar zwakke punten.
3. Voer snel experimenten uit: AI vraagt om gepersonaliseerde content, creativiteit en snelheid. Voer A/B testen uit op verschillende aspecten zoals titels.
4. Stop nooit met optimaliseren: Elke aanpassing aan je loop maakt je volgende campagne scherper, sneller en beter.
Hoe zet ik de eerste stap met Loop Marketing?
Loop Marketing klinkt veelbelovend, maar waar begin je?
Veel organisaties weten niet goed waar ze moeten beginnen en hoe ze dit nieuwe model moeten combineren met bestaande strategieën. Bij Webiteers helpen we je om die eerste stap te zetten en Loop Marketing zo toe te passen dat je merk zichtbaar en relevant blijft, vandaag én in de toekomst.
👉 Plan een vrijblijvend gesprek en ontdek hoe je met Loop Marketing niet alleen klanten aantrekt maar ze ook langer aan je merk bindt.