Klanttevredenheid wordt vaak gebruikt als indicatie of een klant gebruik blijft maken van jouw product of dienst. Hoewel dit geen garantie is, is het haast zeker dat een ontevreden klant dit niet zal doen.
In dit blog lees je meer over de rol van inbound marketing bij het verbeteren van de klanttevredenheid.
Meer weten over het verbeteren van de klanttevredenheid en de rol van inbound marketing hierin? Download dan de complete gids over inbound marketing.
Klanttevredenheid als onderdeel van strategie
Er gaat vandaag de dag veel aandacht naar het verbeteren van de factoren die een sterke invloed uitoefenen op de tevredenheid van klanten. Denk hierbij aan factoren zoals kwaliteit en klantenservice.
Toch weten veel bedrijven niet of ze succes hebben in het vergroten van de klanttevredenheid.
Het hebben van kennis, over de ervaringen van klanten met jouw organisatie, maakt het mogelijk betere beslissingen te maken. Voice of the Customer is een manier om deze kennis te bemachtigen.
Een bedrijf dat weet wat een klant nodig heeft of verwacht, weet namelijk ook of het hierin voorziet of niet. Voor een optimale klanttevredenheid is het vereist dat deze kennis gebruikt wordt bij het bepalen van de bedrijfsstrategie.
Houd klantervaringen positief
Met de groeiende macht van de koper, is het noodzakelijk dat een organisatie zich ervan bewust is dat bestaande klanten het visitekaartje zijn. Kopers beslissen tegenwoordig hoofdzakelijk op basis van wat andere klanten zeggen.
Klanttevredenheid wordt bepaald door elke ervaring die een klant met een bedrijf heeft. Klanten zullen niet elke interactie dat plaatsvindt onthouden, maar wel het algehele gevoel dat het heeft achtergelaten.
Om de klanttevredenheid te verbeteren moet daarom elke interactie de verwachtingen van de klant overtreffen. Klanten verwachten tegenwoordig interacties die menselijk overkomen en die passen bij de situatie waarin ze zich bevinden. Deze interacties zorgen er uiteindelijk voor dat je een langdurige relatie opbouwt.
Klanttevredenheid verbeteren met inbound marketing
Met het toepassen van inbound marketing zet je de klant centraal, waarmee je de klanttevredenheid verhoogd. Hierbij gaat de aandacht naar het bieden van een positieve, gepersonaliseerde ervaring gedurende en na de aankoopreis. Voor het verbeteren van de klanttevredenheid moeten de ervaringen namelijk ook na de aankoop positief zijn.
Tevreden klanten worden promotors van je bedrijf en zorgen ervoor dat personen die niet bekend zijn met je bedrijf worden aangetrokken. Inbound marketing speelt hierin een grote rol en zorgt voor:
- Het vergroten van betrokkenheid met je product of dienst;
- Het verhogen van de klantwaarde door retentie.
- Een groei in het aantal promotors van je bedrijf.
Segmenteer je klanten
Het segmenteren van je klanten is een van de vele manieren die helpen bij het verbeteren van de klanttevredenheid. Segmenteer je klanten bijvoorbeeld op basis van de buyer journey en buyer persona’s.
Het begrijpen van opgestelde persona’s maakt het makkelijker om je klanten tevreden te houden, omdat het helpt je oplossingen en aanbevelingen relevant en nuttig te houden voor je klanten.
Een klant heeft namelijk niet altijd behoefte heeft aan dezelfde informatie. Het is van belang dat je een oplossing biedt voor alle problemen van de klant. Deze zijn verschillend per fase waarin ze zich bevinden. Creëer om die reden dan ook regelmatig nieuwe content.
Uiteindelijk is het tevreden gevoel dat klanten overhouden aan alle interacties met je bedrijf het gene dat zorgt voor een langdurige relatie. Dit gevoel zorgt voor vertrouwen bij de klant dat jij hun problemen - ook in de toekomst - kunt oplossen en hen kunt helpen groeien. Blijf daarom continu werken aan het verbeteren van de klanttevredenheid.
Meer weten over het verbeteren van de klanttevredenheid en de rol van inbound marketing hierin? Download dan de complete gids over inbound marketing.
Laatst gecontroleerd: 27.02.2023