Wat is data driven marketing?
Data driven marketing, ook wel data gedreven marketing genoemd, is een vorm van digital marketing waarbij er data wordt verzameld die vervolgens gebruikt wordt bij het maken van beslissingen voor de online marketingstrategie van een bedrijf.
In plaats van te vertrouwen op intuïtie of veronderstellingen, maken bedrijven bij data driven marketing gebruik van concrete gegevens zoals websitebezoekers, social media interacties en data van huidige klanten. Door het analyseren van deze data kunnen er gerichte campagnes opgezet worden die beter aansluiten bij de behoeften en voorkeuren van de doelgroep.
Waarom data driven marketing?
Data gedreven marketing stelt bedrijven in staat om beslissingen te nemen die op feiten gebaseerd zijn, in plaats van op aannames. Dit betekent dat je door het analyseren van je marketingactiviteiten precies weet welke kanalen en campagnes het meest effectief zijn en waar (en wanneer) jouw doelgroep zich ergens bevindt. Hierdoor kun je aanwezig zijn op het juiste moment, op de juiste plek en met het juiste aanbod.
Dankzij data driven marketing kunnen marketingbudgetten efficiënter worden ingezet en is te zien wat deze budgetten opleveren. Bovendien kan de customer journey dankzij data driven marketing beter begrepen en gepersonaliseerd worden, er is immers inzicht in de interesses en het gedrag van (potentiële) klanten.
Data driven marketing implementeren binnen jouw bedrijf in 5 stappen
Om data driven marketing te kunnen implementeren binnen jouw bedrijf, hebben wij onderstaand stappenplan voor je opgesteld.
- Bepaal je doelen en KPI’s: Stel duidelijk vast wat je precies wil bereiken met jouw marketingactiviteiten en welke Key Performance Indicators (KPI’s) je gebruikt om het succes van de activiteiten te meten.
- Verzamel en organiseer jouw data: Verzamel relevante data waar je actief wat mee kan. Je kunt bijvoorbeeld locaties bijhouden, maar als je hier vervolgens niks mee doet is dat jammer van de verzamelde data.
Data kan je verzamelen door cookies van websitebezoekers bij te houden en klantdata op te slaan en te organiseren in een goed systeem.
Let op: je mag niet zomaar alle gegevens van websitebezoekers en klanten verzamelen. Hier gelden strenge regels voor. Zorg er dus voor dat je voldoet aan de cookiewetgeving en AVG door middel van een cookiebanner. - Analyseer regelmatig de verzamelde data: Er zijn verschillende CRM-systemen zoals HubSpot, die je kunt gebruiken om de verzamelde data te analyseren. Vervolgens kun je de inzichten, trends en patronen in de data gebruiken om marketingstrategieën te optimaliseren.
- Ontwikkel en test verschillende campagnes: De verkregen inzichten kunnen gebruikt worden om gerichtere marketingcampagnes te ontwikkelen. Bij deze stap is het ook belangrijk om voortdurend de campagnes te blijven testen en te optimaliseren. Dit kan bijvoorbeeld door middel van het A/B testen van CTA’s.
Lees ook: Verhoog de CTR van je call-to-action + voorbeelden - Optimaliseer de campagnes: Evalueer de resultaten van je campagnes en optimaliseer waar nodig. Budgetten kunnen hierbij verschoven worden naar succesvolle campagnes om een breder publiek te bereiken.
Welke tools kun je gebruiken voor data gedreven marketing?
Er zijn talloze opties beschikbaar qua tools en platforms om marketing gerelateerde data te verzamelen en analyseren. Daarom geven we je hier een overzicht van welke data je zou kunnen verzamelen en welke tools hiervoor beschikbaar zijn:
Search Engine Optimization (SEO):
- Google Analytics - Deze tool houdt de gegevens van jouw website bij en maakt het gemakkelijk om deze te analyseren.
- Google Search Console - Deze tool geeft je inzicht in de organische resultaten van jouw website en op welke zoekwoorden je wordt gevonden.
Social media:
- Social media platformen - Bijna alle platformen, zoals LinkedIn en Instagram, bieden eigen analytics om de betrokkenheid te analyseren. Daarnaast laten ze zien hoe vaak er op een link naar jouw website geklikt is. Deze gegevens kun je vervolgens gebruiken op jouw social media campagnes te optimaliseren.
E-mailcampagnes:
- E-mail marketing platformen - Om je e-mailmarketing te verbeteren bieden platformen zoals MailChimp laten de statistieken zien van jouw e-mail campagnes. Denk hierbij aan de click-trough-rate, open-rate en bouncerate.
Klantinteracties:
- CRM-systemen - Een CRM-systeem verzamelt alle data die te maken heeft met jouw (potentiële) klanten. Denk aan vragen, voorkeuren, telefoongesprekken, e-mail en contactmomenten uit het verleden. Het beste gebruik je hiervoor een platform wat centraal en data gedreven is en waarmee je niet enkel één kanaal kan analyseren.
4 tips voor data gedreven marketing
Nu je weet wat data gedreven marketing inhoudt en hoe je het kan implementeren binnen jouw bedrijf, geven we je nog enkele tips om het meeste uit data driven marketing te halen.
- Automatiseer waar mogelijk: Marketingautomatiseringen besparen je een hoop tijd en verhoogt de effectiviteit. Zo maken automatiseringen het mogelijk om content te personaliseren.
- Heb geduld: Het kan een tijdje duren voordat je resultaten ziet en je genoeg relevante data hebt om jouw website en campagnes te optimaliseren.
- Plan vaste momenten in voor analyses: Het is verstandig om periodiek analyse momenten in te plannen, bijvoorbeeld wekelijks. Zo is goed te zien hoe data en resultaten zich ontwikkelen en wat de effecten zijn van de aanpassingen die je maakt.
- Data gedreven marketing is marketing overstijgen: Binnen iedere afdeling in jouw bedrijf is er klantcontact en verkrijg je informatie over de klanten. Het is essentieel dat iedereen op de hoogte is van deze informatie omdat je deze gebruikt voor meerdere doeleinden. Denk dus verder dan alleen jouw marketingafdeling, maar ook aan de sales en service afdelingen.
De toekomst van data driven marketing
De toekomst van data gedreven marketing ziet er veelbelovend uit. Met de opkomst van AI (Artificial Intelligence) in marketing kunnen er nog diepere analyses worden verkregen en beter voorspellende analyses gemaakt worden. AI kan namelijk enorme hoeveelheden gegevens sneller en nauwkeuriger analyseren. Daarnaast kan AI patronen en trends sneller identificeren, wat helpt met het begrijpen van klantgedrag en het voorspellen van toekomstige trends.
Daarnaast brengt data driven marketing de verantwoordelijkheid met zich mee om de privacy van gebruikers en klanten te waarborgen. Met de strengere maatregelen zoals de AVG is het belangrijker dan ooit om transparant te zijn over hoe data wordt verzameld en gebruikt. Zorg er dus voor dat je als bedrijf voldoet aan de wettelijke eisen en de juiste maatregelen treft om klantgegevens te beschermen.
> Lees ook: Cookiewetgeving en de AVG: waar moet je aan voldoen?
Aan de slag met data driven marketing
Data driven marketing is een krachtige manier om marketingactivitetien te optimaliseren en betere resultaten te behalen. Door het centraal stellen van data in je strategie, kan je gerichter werken, budgetten efficiënter inzetten en uiteindelijk meer leads en klanten genereren.
Wil je aan de slag met data driven marketing maar weet je niet goed hoe? Bij Webiteers helpen we je graag om deze aanpak te integreren binnen jouw inbound marketingstrategie. Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.