SEO migratiechecklist

Je hebt waarschijnlijk veel tijd besteed aan het opbouwen van de organische vindbaarheid van jouw website. Het uitvoeren van een SEO migratie kan nadelige gevolgen hebben voor je SEO-prestaties. Je wilt je resultaten natuurlijk niet kwijtraken en de verwachtingen goed managen. Met onze SEO migratie checklist bieden we een overzicht van acties die helpen om een migratie in goede banen te leiden. 

Wanneer jij alles van deze SEO migratie checklist afvinkt zal je een succesvolle migratie hebben en jouw positie in Google zoveel mogelijk behouden. We bespreken in dit blog de verschillende stappen en wat per stap van belang is voor de SEO.

Adviesgesprek aanvragen

SEO migratiechecklist

Stap 1: Voorbereiding van de migratie

Een goede voorbereiding is het halve werk. Daarom is het belangrijk om een plan te maken voor een succesvolle SEO migratie. Tijdens deze eerste stap bepaal je de doelstellingen van de SEO migratie en wat jouw verwachtingen zijn. Dit werk je uit in een SEO migratieplan waarin je ook de problemen en kansen met betrekking tot SEO meeneemt.

Tijdens de voorbereiding is het ook belangrijk om een goed overzicht te maken van alle pagina’s, documenten en afbeeldingen van jouw website. Je wilt voorkomen dat je alle informatie van jouw (oude) website verliest. Enkele elementen welke je mee moet nemen in jouw overzicht zijn:

  • URL’s van pagina’s, documenten, afbeeldingen
  • Meta tags (titels, metaomschrijvingen)
  • Statuscodes van URL’s (301’s, 404’s)
  • Alt-tags
  • Header tags

Vergeet ook niet om een overzicht te maken van pagina’s of externe tools die gebruik maken van informatie binnen de website die je standaard niet ziet als je de website bezoekt.

 

Stap 2: Inventarisatie van de website 

Wanneer je een overzicht van alle URL’s hebt en het SEO migratieplan hebt afgerond, is het tijd voor een inventarisatie van je content. Tijdens deze stap verzamel je alle informatie van jouw oude website die gemigreerd moet worden (pagina’s, blogs, etc.). Let vooral op goed presterende content vormen. Deze wil je natuurlijk niet kwijtraken.

Vergeet ook niet om naast de meta titels en beschrijvingen de content op de pagina’s te documenteren. Zo kun je deze eenvoudig overzetten tijdens de SEO migratie. Denk ook na over eventuele nieuwe content die op de nieuwe website moet komen. Zo kan je direct analyseren welke content hergebruikt kan worden of waar ruimte voor verbetering zit.

Verzamel daarnaast de tools waar je toegang toe hebt, zoals Google Analytics, Search Console en Google Tag Manager. Hierin kan je vervolgens zien hoe verschillende pagina’s presteren en een nulmeting maken. Bekijk onder andere hoeveel verkeer de pagina’s nu krijgen, welke positie ze behalen in Google en welke onderdelen op de pagina’s voor omzet en conversies zorgen. Documenteer tevens wat de huidige laadsnelheid van jouw website is. Dit kan met PageSpeed Insights van Google.

Als laatste is het belangrijk om te kijken naar het huidige linkprofiel van jouw website. Zijn er bijvoorbeeld pagina’s die veel links hebben? Moeten deze links behouden worden? Wanneer je dit inventariseert kan je de links meenemen naar de nieuwe website tijdens de SEO migratie.

 

Stap 3: Verwachtingsmanagement

Op basis van de nulmeting kan je in de gaten houden hoe de pagina’s presteren na de SEO migratie en de verwachtingen van stakeholders managen. Wordt er bijvoorbeeld besloten om één of meer pagina’s weg te halen die veel conversies genereren? Dan kan je verwachten dat je op dat vlak weg zal vallen. 

Daarnaast kan je controleren of er websiteverkeer verloren is gegaan zodra jouw nieuwe website live staat. Het verlies van verkeer beperkt zich namelijk vaak tot afzonderlijke pagina’s en niet de gehele nieuwe website. Dit is afhankelijk van hoe sterk de inhoud van de website wijzigt. Door te achterhalen op welke pagina’s websiteverkeer verloren is gegaan, kan je deze pagina’s doelbewust onderzoeken en optimaliseren. Dit is dan ook precies waarom je van tevoren je voorgaande website moet documenteren. 

 

Stap 4: Realisatie van de website migratie

Je hebt inmiddels inzicht gekregen in hoe jouw huidige website en pagina’s presteren. Maar nu wordt de website daadwerkelijk vernieuwd qua design en/of CMS. Tijdens deze website migratie wil je er vanuit SEO oogpunt bij betrokken blijven, om ervoor te zorgen dat je best presterende pagina’s ook in de nieuwe site worden verwerkt. Daarnaast is het verstandig om iemand met een technische blik te laten meekijken. Je wilt natuurlijk dat de website technisch goed opgebouwd is zodat zoekmachines de volledige site kunnen crawlen en indexeren. 

Tijdens de migratie is het ook belangrijk om te inventariseren welke redirects er moeten komen. Welke redirects waren er in de oude website aanwezig en moeten die worden meegenomen? Worden dezelfde URL’s aangehouden in de nieuwe website? Als deze veranderen moeten ze namelijk geredirect worden. Door deze helder te hebben kunnen tijdens de realisatie de juiste redirects worden gelegd. Zorg onder andere voor:

  • Een overzicht van welke URL’s doorverwezen moeten worden naar nieuwe URL’s op de nieuwe website.
  • Een 301 URL-omleiding zodat je geen websiteverkeer verliest.
  • Een extra controle op de URL’s zodat je zeker weet dat deze naar de juiste pagina’s redirecten.

 

Stap 5: Voorbereiding livegang

Voordat de site live gaat is het van belang om de technische onderdelen te testen. Crawl de website (bijvoorbeeld met ScreamingFrog) om te controleren of deze toegankelijk is voor zoekmachines. Controleer o.a. de canonical tags, de titels en of de redirects goed doorverwijzen naar de nieuwe pagina’s. Zo kan je eventuele problemen vroegtijdig ontdekken en oplossen. 

Vergeet ook niet om te testen hoe mobielvriendelijk je nieuwe website is voordat deze live gaat. Juist ook op mobiel wil je natuurlijk een positieve gebruikerservaring geven aan gebruikers.  

 

Stap 6: Na de livegang

In deze fase kan je eindelijk jouw vernieuwde website live zetten. Gefeliciteerd! Je bent hierna helaas nog niet klaar met het uitvoeren van de SEO-migratie. Je wilt namelijk nogmaals de technische SEO aspecten controleren. Een foutje is snel gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan een robots.txt die de toegang van de website tegenhoudt.

Uiteindelijk wil je dat de nieuwe pagina’s zo snel mogelijk geïndexeerd worden in Google zodat je vervolgens het effect op de vindbaarheid kan zien. Controleer dus na een paar dagen of de indexatie van de verschillende pagina’s gelukt is en de nieuwe laadsnelheid van je website. Vergeet ook niet een nieuwe XML-sitemap te uploaden naar Google Search Console.

Controleer na de livegang regelmatig de posities, bezoekers en impressies van de pagina’s. Scoren deze net als voorheen? Zijn de resultaten volgens verwachting? Monitor de eerste periode nauwlettend. Na 3 tot 8 weken zal je de impact van de migratie goed kunnen zien.

Scoort jouw website (nog) niet zo goed als verwacht na de SEO migratie? Lees dan: Je (B2B) website vindbaar maken in 9 stappen

 

De SEO migratie checklist

Om jouw SEO migratie optimaal te laten verlopen hebben wij een SEO migratie checklist voor je gemaakt. Afhankelijk van jouw doel kunnen alle punten van de checklist afgevinkt worden. Bekijk de SEO migratie checklist hieronder, of download hem als afbeelding zodat jij hem af kan vinken.

Download de SEO migratie checklist

1-Jan-22-2024-10-20-02-7641-AM
2-Jan-22-2024-10-20-05-9736-AM

Hulp nodig bij jouw SEO migratie?

Wanneer je een website migratie uitvoert kan de SEO nog wel eens over het hoofd gezien worden. Je bent immers al druk genoeg! Toch is het belangrijk om de SEO tijdens je migratie goed in het achterhoofd te houden om jouw SEO-ranking te kunnen behouden. Zo zorg jij ervoor dat (potentiële) klanten jouw website blijven vinden. 

Plan je een SEO migratie en kun je wel wat hulp gebruiken? We helpen je graag met een succesvolle migratie. Neem contact met ons op of vraag een gratis adviesgesprek aan om de mogelijkheden te bespreken!

Adviesgesprek aanvragen