Het freemium business model uitgelegd [met voorbeelden]

Wanneer een (potentiële) klant voor het eerst kennismaakt met jouw SaaS-product, zullen ze niet zomaar overgaan tot aankoop. Graag willen ze eerst weten welke waarde jouw software hun kan bieden. Dit is waarom gratis proefperiodes populair zijn voor een eerste introductie met jouw software. Maar er is nog een andere optie: het freemium business model.

In dit blog:

Webiteers - Freemium Business Model

Wat is het freemium business model? 

Bij het freemium business model bied je een gratis versie van jouw SaaS-software aan. In deze gratis versie geef je toegang tot enkele basisfuncties en maak je duidelijk dat er uitgebreidere functies beschikbaar zijn wanneer gebruikers upgraden naar de premium-versie. Denk hierbij aan het aanbieden van meer contacten, automatiseringen of een API-koppeling.

Maak vanaf het begin duidelijk wat de uitgebreidere functies zijn zodat (potentiële) klanten weten wat ze krijgen als ze gaan betalen. Zorg ervoor dat nieuwe functies een passende verrijking zijn van de gratis versie. Mensen willen dezelfde software gebruiken, maar dan met extra functionaliteiten die het leven makkelijker maken.

Bij het freemium business model is het de kunst om de gratis basisversie goed genoeg te maken dat een gebruiker kennis kan maken met de software en functionaliteiten, maar niet te functierijk zodat een gebruiker nog wel aangespoord wordt om te upgraden. De focus ligt op het opbouwen van een relatie en vertrouwen met de gratis gebruikers en dat je hen laat zien welke waarde jouw software biedt. 

 

Het verschil tussen het freemium-model en een gratis proefversie

Het freemium business model lijkt misschien erg op een gratis proefperiode, toch is er een duidelijk verschil. Zo hebben gebruikers bij een gratis proefperiode volledige toegang tot alle functionaliteiten voor een bepaalde periode. Hierna moeten ze beslissen of ze voor de software willen betalen of niet.

Bij het freemium-model blijft de gratis versie altijd beschikbaar voor gebruikers. Hier kunnen ze ongelimiteerd gebruik van maken en op elk moment overstappen op een premium-versie. Dit geeft gebruikers meer vrijheid en de mogelijkheid om te beslissen of jouw software voor hen werkt zonder dat ze geld kwijt zijn. 

 

De voor- en nadelen van het freemium-model

Dankzij het freemium-model verlaag je de drempel voor nieuwe gebruikers, zij hoeven immers niks te betalen voor de basisfuncties en kunnen jouw software vrijblijvend uitproberen. Echter zitten er ook nadelen aan het freemium business model. Hieronder zetten we zowel de voor- en nadelen voor je op een rijtje. 

 

De voordelen van het freemium-model

  • Mensen zijn sneller bereid software uit te proberen wanneer deze gratis is. Met het freemium-model krijg je dus sneller meer gebruikers waardoor je gemakkelijker en sneller data en gebruikersinformatie kan verzamelen.
  • Hoewel je een gratis versie van jouw software aanbiedt, kun je nog steeds inkomsten genereren door het verkopen van advertentieruimte.
  • De kosten voor klantenwerving zullen lager zijn. Gratis gebruikers kunnen gemakkelijk ervaren wat jouw tool te bieden heeft. Hierdoor worden ze sneller aangespoord om te upgraden naar een premium-versie.
  • Het freemium business model leidt tot een grotere naamsbekendheid. Mensen zijn sneller bereid je software uit te proberen. Wanneer deze bevalt zullen ze jouw tool aanraden aan anderen. 

 

De nadelen van het freemium-model

  • Er is geen garantie tot aanschaf. Niet elke gratis gebruiker zal immers bereid zijn om te upgraden.
  • Je hebt te veel functies beperkt. Dit kan ervoor zorgen dat gebruikers uitgekeken raken en hun interesse in een premium-versie verliezen.
  • Freemium heeft een laag conversiepercentage. Het is moeilijk om van gratis gebruikers betalende klanten te maken. Zeker wanneer je niet de juiste functies beperkt.

 

Hoe zet je een freemium business model op?

Om het freemium business model succesvol te kunnen implementeren zal je bepaalde aspecten van jouw software in de gratis versie moeten beperken. Op deze manier maak je duidelijk onderscheid tussen de gratis en betaalde versie(s). 

Aspecten die je kan beperken zijn:

  • Extra functies.
  • Meer opslag.
  • De hoeveelheid data die verwerkt kan worden.
  • Klantenservice mogelijkheden

Het is belangrijk dat je de juiste balans vindt in je freemium variant. Je zult beperkingen moeten geven, zodat gebruikers nieuwsgierig zijn naar de premium-versie, terwijl je tegelijkertijd niet te veel beperkt. Dit kan ervoor zorgen dat ze de kernwaarde van je software niet opmerken. De juiste balans vind je door helder te hebben wat de behoeftes van jouw klant zijn.

 

Hoe zet je freemium gebruikers om naar betalende klanten?

Wanneer je het freemium business model in je bedrijfsproces wilt implementeren, is het belangrijk om te weten hoe je gratis gebruikers om kunt zetten naar betalende klanten. Er zijn verschillende stappen die je hiervoor kan nemen.

  1. Een gratis proefversie van de premium versie
    Een gratis proefversie kan goed gecombineerd worden met het freemium-model. De twee kunnen elkaar zelfs versterken. Freemium laat gebruikers kennismaken met jouw software zonder dat gebruikers vastzitten aan een bepaalde periode waarin dit kan. Hierdoor kunnen ze in hun eigen tijd ontdekken welke waarde jouw software biedt.

    Wanneer ze echter nog niet klaar zijn om te betalen, kun je ze een gratis proefversie aanbieden van de premium-versie. Zo kunnen ze tijdelijk gebruikmaken van alle functionaliteiten. Omdat ze na een bepaalde tijd de toegang verliezen, gaan ze sneller over tot aankoop van de premium-versie.
  2. Het succes van jouw klant centraal
    Zet jouw klant centraal en help deze met het behalen van successen. Dit kun je doen door:
     
    • Een welkomstmail te sturen of door een goede SaaS customer onboarding.
    • Nieuwe functies onder de aandacht te brengen.
    • Vragen te beantwoorden.
    • Tips en inspiratie te sturen via nieuwsbrieven.
    Zo help je jouw klanten meer waarde uit jouw software te halen en kun je een relatie met ze opbouwen. Dit verhoogt de kans dat ze overstappen naar de premium-versie.
  3. Stuur upgrade meldingen
    Herinner gratis gebruikers regelmatig aan de premium-versie voor toegang tot extra functionaliteiten. Dit zou je kunnen doen door meldingen binnen de software wanneer gebruikers op een premium functionaliteit klikken of via e-mails waarin je functies uit de premium-versie laat zien. 

 

8 voorbeelden van het freemium business model

Er zijn verschillende bedrijven die succesvol gebruik maken van het freemium business model. Hieronder benoemen we er 8.

  1. Dropbox
    Binnen Dropbox heb je de mogelijkheid om een back-up te maken van documenten en deze te delen. In de gratis versie is het mogelijk om 2GB aan documenten, afbeeldingen of video’s te uploaden. Om meer opslagruimte te verkrijgen zul je moeten betalen.
  2. Evernote
    Met Evernote kun je notities maken en organiseren op verschillende apparaten. De gratis versie maakt het mogelijk om notities te synchroniseren op twee apparaten. Daarnaast kan er alleen contact worden opgenomen met de klantenservice via een forum, kan er niet offline gewerkt worden, is er geen toegang tot collaboratieve notitieboeken en zijn er beperkingen op de maximale grootte van notities en maandelijkse uploads. De premium-versie heeft deze beperkingen niet en geeft gebruikers de mogelijkheid om notities op meerdere apparaten te synchroniseren. 
  3. LinkedIn
    Met de gratis versie van het bekende netwerkplatform LinkedIn kun je connecties maken, profielen van andere leden bekijken, wekelijkse alerts voor banen instellen en drie zoekopdrachten opslaan. De premium-versie bestaat uit verschillende abonnementen zodat je precies kunt kiezen wat bij je past. Zo geeft Premium Business gedetailleerde zakelijke inzichten en helpt Sales Navigator bij het vinden van gekwalificeerde leads op LinkedIn
  4. Zapier
    Zapier maakt het mogelijk om verschillende digitale tools aan elkaar te koppelen door middel van automatische triggers en reeksen. Met de gratis versie kan er slechts één taak aan een trigger worden gekoppeld. Betaalde gebruikers hebben daarentegen toegang tot meer taken die aan triggers gekoppeld kunnen worden waardoor complexere automatiseringen mogelijk zijn. Daarnaast hebben betaalde gebruikers minder limieten, kunnen ze meer gebruikers toevoegen en profiteren ze van snellere synchronisatie.
  5. Spotify
    Bij de gratis versie van de  muziek streamingdienst Spotify zitten er advertenties tussen de nummers door. De premium-versie haalt deze advertenties weg. Daarnaast kunnen afspeellijsten offline beluisterd worden, kunnen nummers onbeperkt overgeslagen worden en kan er verbonden worden met bijvoorbeeld smart speakers.
  6. HubSpot
    HubSpot is een CRM-platform dat een gratis versie biedt met alle software, integraties en middelen die je nodig hebt voor marketing, sales, content management en klantenservice. De gratis versie biedt alle basisfuncties zoals e-mailmarketing en formulieren voor het vastleggen van leads. Om toegang te krijgen tot functies zoals geavanceerde automatiseringen in workflows, analyses en integraties zal je moeten upgraden. 
  7. Zoom
    Zoom is een tool waarmee je kan videobellen via het internet. De tool werd vooral bekend tijdens de pandemie en biedt een gratis versie waarmee online meetings opgezet kunnen worden met maximaal 100 personen. Echter kunnen deze meetings maar 40 minuten duren. Voor langere meetings met meer personen is het nodig om te betalen voor de premium-versie. 
  8. Canva
    De vormgevingstool Canva biedt een gratis alternatief voor Photoshop. Met Canva zijn er gemakkelijk afbeeldingen en designs te maken in een webbrowser. De betaalde versie biedt meer functionaliteiten zoals meer design tools, premium templates en toegang tot een grotere bibliotheek van stock-afbeeldingen. 

Freemium vs. gratis proefversie: wat past bij jou?

Een Freemium business model en het aanbieden van een gratis proefversie lijken erg op elkaar en kunnen elkaar zelfs ondersteunen. Toch is het goed om te weten welke het beste bij jouw bedrijf past. Zo moet je rekening houden met jouw doelgroep, de grootte ervan, hun behoeftes en hoe ingewikkeld jouw SaaS-software is. 

Freemium past bijvoorbeeld het beste bij minder ingewikkelde software die niet veel tijd nodig heeft om te leren. Een gratis proefperiode past daarentegen weer beter bij een doelgroep die specifieke behoeftes heeft.

Of je nu voor freemium of een gratis proefversie gaat, belangrijk bij beide modellen is het behouden en tevreden stellen van jouw gebruikers. Deze klanttevredenheid kun je verbeteren met inbound marketing.

Download inbound marketing gids