20.000 websitebezoekers en 300 leads dankzij 1 topic cluster

Bij CareerAdvisor hebben we met topic clusters aanzienlijke groei kunnen realiseren
van het organische websiteverkeer én versterken we de vertrouwensrelatie met
bezoekers door hun vragen te beantwoorden.

In de afgelopen 4 jaar hebben we in de zoekmachine een hoge positie bemachtigd voor CareerAdvisor’s outplacementdiensten. Outplacement is het begeleiden van mensen in een ontslagsituatie naar een nieuwe werkuitdaging. Bij een dergelijke ontslagsituatie wordt regelmatig een vaststellingsovereenkomst aangeboden door de werkgever, waarin een budget voor een outplacementtraject is opgenomen.

De onderwerpen, ’ontslag’ en ‘vaststellingsovereenkomst’,  liggen in het verlengde van outplacement en zijn daarmee van strategisch belang voor CareerAdvisor. Om op deze onderwerpen zichtbaarheid en websiteverkeer te genereren vanuit de zoekmachine hebben we topic clusters uitgewerkt. In deze case leggen we uit hoe we dat gedaan hebben voor het onderwerp: vaststellingsovereenkomst.

ontslag-vaststellingsovereenkomst-outplacement-webiteers

Battle Tactics: 

      • Marketing Strategy
      • Search Engine Optimization
      • Search Engine Advertising
      • Content Marketing
      • Social Media Marketing
      • Marketing Automation
      • Website Migratie
      • Data & Intelligence
      • Supportive Rebranding

> Bekijk de website van CareerAdvisor

Meet the warrior: CareerAdvisor

CareerAdvisor is een arbeidsbemiddelingsbureau dat ondersteuning biedt bij het vinden van nieuwe werkuitdagingen, re-integreren na uitval en persoonlijke ontwikkeling. Hierbij legt CareerAdvisor de nadruk op goed werkgeverschap en werkgeluk. Ze streven ernaar om mensen aan een baan te helpen waarin iemand zich gelukkig voelt en succesvol kan zijn. Zo geeft het continu groeiende team van zelfstandig coaches loopbaanadviezen en vinden ze voor ruim 90% van de werkzoekenden een nieuwe passie.

Tijdens onze jarenlange samenwerking hebben we voor CareerAdvisor verschillende projecten uitgevoerd. Zo hebben we onder andere online verkeer gestimuleerd door zoekadvertenties te implementeren en het publiceren van relevante content. Ook hebben we het domein verstevigd door middel van optimalisaties, backlinking en doorontwikkelingen. Hierbij is er in de tussentijd nog een transitie gemaakt van WordPress naar het HubSpot CMS, met directe ondersteuning van ons team bij het ontwikkel- en migratietraject om processen te automatiseren voor efficiëntere leadgeneratie.

De uitdaging

Binnen het sociaal maatschappelijke domein waarin CareerAdvisor opereert loop je tegen een aantal uitdagingen en vraagstukken aan. Hieronder benoemen we de drie grootste uitdagingen specifiek voor deze casus.

1. ‘Too big to beat’ - Zoek je in Google naar ‘vaststellingsovereenkomst’ dan zie je in de search engine result page (SERP) dat grote instanties als; Het Juridisch Loket, Juridisch Platform, UWV en FNV de top vijf posities bemannen. Vanwege de ervaring, expertise, autoriteit en betrouwbaarheid (E.E.A.T.) van deze partijen is het bijna onmogelijk om in de top 5 te komen - deze noemen we ook wel ‘too big to beat’. De vraag luidt daarom:

Hoe positioneren we CareerAdvisor zo hoog mogelijk, onder deze grote domeinen, in de zoekmachine?

serp-vaststellingsovereenkomst-webiteers

2. Gevoeligheid informatie - Logischerwijs is de emotionele waarde hoog van content rondom een ontslagsituatie. Zoekers willen dan ook duidelijke en correcte antwoorden vinden, zowel ter geruststelling als ter voorbereiding op de aankomende veranderingen in hun persoonlijke situatie.

Wat ligt binnen het kennisdomein van CareerAdvisor en wat ligt daarbuiten?

3. Continue veranderingen - Een ontslag maak je niet vaak mee, misschien wel nooit, maar is dit wel zo dan leidt dit tot veel vragen. Cumulatief leidt het aantal ontslagen in Nederland tot  40.000 zoekopdrachten per maand die het woord ‘vaststellingsovereenkomst’ bevatten, verdeeld over zo’n 1.000 zoekwoorden. Op jaarbasis zijn dit een half miljoen kansen om zichtbaar te worden met je merk. Dan moet je wel content hebben die aansluit op de informatiebehoefte van de zoeker en de zoekwoorden, dus:

Hoe maken we van deze 1.000 zoekopdrachten een samenhangende content planning

De weg naar digitale overwinning

Gezien de schaal van het onderwerp (1.000 zoekwoorden) en de hoge concurrentie op het hoofdzoekwoord (‘vaststellingsovereenkomst’ hebben we gekozen voor het maken van een topic cluster. Het idee van een topic cluster is dat je één centrale pagina (pillar page) creëert met daaromheen blogs die tot meer detail treden.weergave topic cluster

Conceptuele weergave van een topic cluster.

Op basis van gesprekken met CareerAdvisor, een zoekwoordonderzoek en een concurrentieanalyse hebben we het topic cluster vormgegeven en uitgewerkt als een visueel contentplan (zie hieronder). Ter uitleg, op de horizontale as is te zien dat de blog onderwerpen toenemen in concreetheid en op de verticale as dat content steeds meer de diepte in gaat. Daarnaast zie je PCO staan, dit staat voor Premium Content Offer. Dit zijn behulpzame middelen die aangevraagd of gebruikt kunnen worden door websitebezoekers zoals brochures of rekentools.

Visuele weergave topic cluster “vaststellingsovereenkomst”

De kracht van dit topic cluster zit verpakt in (1) de autoriteit die uitgestraald wordt door alle vragen van zoekers te beantwoorden en (2) de vindbaarheid op longtail keywords. Hiermee vergroten we de kans om vindbaar te worden op het hoofdzoekwoord ‘vaststellingsovereenkomst’ en daaromheen liggende vragen.

Over een periode van 9 maanden hebben we alle middelen stap voor stap gecreëerd, met elkaar verbonden, uitgebreid en geoptimaliseerd. Denk hierbij aan middelen zoals blogs, downloadables, calculators, formulieren, automatische workflows, mails, etc. Dit werk hebben we in het tweede kwartaal van 2023 afgerond en tot op de dag van vandaag zien we de resultaten van dit topic cluster toenemen.

Resultaten

Benefits Of a
Topic Cluster

650.000 vertoningen

19.000 klikken

Meer dan 300 downloads (MQLs)

"De pillar page over een vaststellingsovereenkomst is nu onze meest bezochte pagina."

tejo-spiegelenberg

 

Tejo Spiegelenberg

Eigenaar CareerAdvisor

 

"Over de samenwerking met Webiteers zijn wij zeer tevreden. Ze zijn een betrouwbare en professionele partner die altijd bereid is om te sparren en mee te denken om de organisatie naar een hoger niveau te tillen. Dit vraagstuk is daar een voorbeeld van. Webiteers is een echte expert in haar vakgebied. Het team heeft veel kennis en ervaring en weet deze goed in te zetten om onze online positie verder te verbeteren. Ook zijn ze altijd op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen en weten ze deze te vertalen naar praktische oplossingen voor onze organisatie".

Benieuwd wat we voor je kunnen betekenen?

EXPLORE
OPPORTUNITIES

Zit je met een digitaal vraagstuk op commercieel gebied en wil je graag een keer van gedachten wisselen? Neem contact met ons op, we denken graag met je mee.

E-book 'Alles over HubSpot'

More
Hubspot
hubspot - ebook

Gratis e-book

Klaar om de wereld van HubSpot in te duiken? Vul je naam en e-mailadres in en ontvang gratis ons e-book in je inbox.

Ja, ik wil overwinningen behalen met HubSpot!