MagVilla.nl is de grootste internet-tijdschriftenkiosk van Nederland. Hier bestel je losse actuele tijdschriften uit binnen- en buitenland zonder abonnement en verplichting. Vandaag besteld, morgen in huis. Naast alle bekende toptitels heeft MagVilla.nl vele nichebladen, special interest magazines en buitenlandse tijdschriften.
MagVilla.nl scoorde matig in Google. Het percentage bezoek uit organische resultaten stond in geen verhouding met de zoekvolumes op de verschillende tijdschriftentitels. Ook runde MagVilla.nl haar eigen SEA-campagnes, maar was de kosten-baten-verhouding erg slecht. Iedere order kostte MagVilla.nl ruim €35,- euro via AdWords, hetgeen vele malen meer was dan de gemiddelde marge op diezelfde order, of zelfs op de totale klantwaarde. MagVilla.nl had het gevoel dat er veel meer uit search te halen viel en daarom werd Webiteers ingeschakeld om te helpen.
SEO en SEA stapsgewijs verbeteren
De eerste stap in de samenwerking met MagVilla.nl was de definiëring van concrete doelstellingen voor zowel SEO als SEA. Deze luidden: top 3 posities op de namen van alle relevante tijd- schriftentitels in de organische resultaten van Google en een positieve ROI op de SEA-campagnes. Vervolgens is gezamenlijk een plan van aanpak opgesteld om deze doelstellingen te realiseren. De optimalisatie is daarbij gefaseerd aangepakt. Iedere maand een aantal concrete verbeteringen, zowel voor SEO als SEA. Deze aanpak is qua planning en capaciteit beheersbaar voor alle partijen, legt de aandacht continu op de juiste prioriteiten en is goed meetbaar.
In eerste instantie zijn technische verbeteringen opgepakt die noodzakelijk zijn om überhaupt goed vindbaar te kunnen zijn in Google. Daarnaast is bestaande Analytics en AdWords- data gebruikt – samen met een uitgebreide keyword analyse – om de organische optimalisatie (SEO) zinvol aan te pakken. Eén van de conclusies was dat mensen die op “Linda” zochten doorgaans niet op zoek waren naar een los exemplaar van het tijdschrift. De koopintentie ontbrak. “Linda kopen” en “Linda bestellen” waren zinvollere termen om mee te scoren en leidden eerder tot conversie.
Vervolgens is de structuur en content geoptimaliseerd. Verfijning van teksten, optimaliseren van headings en titels, doorvoeren van reviews en conversie-optimalisatie, het is allemaal aangepakt.
Ook de SEA campagnes zijn direct grondig aangepakt. Slecht converterende campagnes zijn rigoureus stopgezet onder het mom, “kost alleen geld, levert geen orders op en beïnvloed de kosten van de andere campagnes negatief”. Andere campagnes zijn geoptimaliseerd middels verschillende kleine wijzigingen, zoals het optimaliseren van advertentieteksten, het toevoegen van uitsluitingswoorden en het gebruik van exact match keywords in plaats van broad match. In de loop der tijd zijn de SEA- campagnes meer afgestemd op de resultaten van SEO, waarbij uiteindelijk een flinke kostenbesparing en een positieve ROI zijn gerealiseerd.
Resultaten SEA
- De gem. CPC is gehalveerd van ruim € 0,40 naar € 0,20
- De kosten per conversie zijn teruggebracht van ruim € 35,- naar € 4,50
- Conversieratio is verbeterd van 1% naar ruim 4%
- ROI is verhoogd van -65% naar ruim +180%
Resultaten SEO
- Ruim 65% van de geselecteerde keywords in top 3 binnen 12 maanden
- Bezoekersstijging van 2.800%: van 750 bezoekers in juli 2010 naar ruim 22.000 in november 2012
- Stijging van 11% op de gemiddelde orderwaarde en bijna 200% op de totale opbrengst gemeten over 2010 en 2011