Folders.nl is een applicatie waarmee de gebruiker eenvoudig actuele folders van retailers kan bekijken en zo op de hoogte kan blijven van aanbiedingen die voor hem interessant zijn. Het is de opvolger van de populaire Spotta-app. De applicatie is volledig nieuw opgebouwd. Het bedrijf heeft de ambitieuze doelstelling om minimaal 100.000 gebruikers van Spotta de nieuwe Folders app te laten installeren.
Uitdagingen
Voorheen was Spotta de applicatie die WePublish aanbood om op de hoogte te blijven van de folders en aanbiedingen. Echter waren de oude techniek aanleiding om een compleet nieuwe app te lanceren. Onder een nieuwe naam: Folders.nl. Door een compleet nieuwe app te lanceren, ontstond de uitdaging om alle bestaande gebruikers mee te krijgen naar de nieuwe applicatie.
Het doel was om minimaal 100.000 gebruikers de nieuwe app van Folders.nl te laten installeren. Hiervoor werden de bestaande gebruikers van Spotta aangespoord om de nieuwe applicatie te installeren, en er wordt ook gezocht naar manieren om nieuwe gebruikers aan Folders.nl te binden. Ook de aanwezigheid (of komst) van concurrentie op de voor Spotta en Folders.nl gerelateerde zoektermen in de app-stores was reden tot zorg om dit doel te behalen.
Oplossingen
Om ervoor te zorgen dat zoekers in Play en App-stores de nieuwe app goed konden vinden, werd de hulp van Webiteers ingeschakeld. De werkzaamheden van Webiteers bestonden uit twee stappen: zoektermonderzoek van de doelgroep en het opzetten van zoek-campagnes in de Google Play- en Apple App store.
Direct na lancering is ruim vier weken lang ge-adverteerd op gebruikers en potentiële gebruikers van de Spotta en Folders app. Daarbij is de focus gelegd op zoektermen waarop de doelgroep daadwerkelijk zoekt, zoals ‘folders app’, ‘aanbiedingen app’ en allerlei variaties daarvan, ook in combinatie met belangrijke merken, zoals ah, lidl, etc.
Impact
De groei richting 100.000 gebruikers is bijzonder voortvarend verlopen. De meeste gebruikers zijn uiteraard rechtstreeks vanuit de Spotta app aangespoord om de nieuwe Folders.app te installeren. De zichtbaarheid in de Play en App-stores was echter gedurende de launch-periode bijzonder hoog.
In totaal zijn ruim 1.100.000 weergaven van de app gerealiseerd, is er 17.000 keer geklikt (1,5%) en zijn bijna 6.000 extra apps geinstalleerd (35,3%).