• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Spring naar de inhoud
  • Spring naar de voettekst
  • Neem contact op
  • BEL: +31 53 71 12 770

Webiteers

  • Over ons
  • Klanten
  • Inbound marketing gids
  • Blog
  • Jobs (2)
  • Contact
  • Over ons
  • Klanten
  • Inbound marketing gids
  • Blog
  • Jobs (2)
  • Contact
  • Inbound Marketing
  • Content marketing
  • Zoekmachinemarketing
  • Display advertising
  • Inbound Marketing
  • Content marketing
  • Zoekmachinemarketing
  • Display advertising

Boekengilde

BoekenGilde is een nieuw initiatief van drukkerij Gildeprint uit Enschede. Met BoekenGilde richt Gildeprint zich op schrijvers die een eigen boek willen laten drukken. Met een ambitieuze doelstelling voor de eerste twee jaren, van 0 naar 50 orders per maand, is inzet van online marketing een must. Door eerdere ervaringen met search zag BoekenGilde zowel SEO als SEA als belangrijk fundament onder het te realiseren succes.

Vakmanschap en jarenlange ervaring zijn kenmerkend voor Gildeprint. In BoekenGilde deelt Gildeprint hun kennis en tips over het drukken en uitgeven van boeken. Of het nu gaat over de inhoud van een boek, het vormgeven, het drukken of het distribueren.

Na de eerste gesprekken gevoerd te hebben met drie verschillende potentiële partners, was Webiteers gek genoeg niet mijn eerste keus. Maar na een tweede gesprek kreeg ik toch snel het gevoel dat ze erg betrokken waren en na een aantal zeer praktische tips en tricks is de samenwerking alsnog gestart. En ik moet zeggen niet zonder succes! De eerste metingen resulteren in een mooie stijgende lijn.
Peter van Limbeek, Gildeprint

De doelstellingen

Voor de eerste twee jaren na lancering van BoekenGilde heeft Gildeprint een ambitieuze doelstelling neergelegd: van 0 naar 50 orders per maand. Het besef dat hiervoor meer nodig was dan alleen een mooie website was voor Gildeprint geen verrassing. Het search-landschap, zowel SEO als SEA, moest optimaal worden ingezet om de doelgroep zo efficiënt en effectief mogelijk te bereiken. Webiteers werd ingeschakeld om uitvoerig onderzoek te doen naar deze doelgroep, hun zoekgedrag en dit te vertalen naar een zoekmachinevriendelijke en doelgerichte website en rendabele SEA campagne.

SEO: van schrijven, drukken naar uitgeven

Gildeprint is een drukker; daar wordt het geld verdiend. Het leek logisch om ook de website volledig te richten op het drukken van boeken. Tijdens onze keyword analyse bleek echter al snel dat het drukken van een boek slechts één stap in het totale schrijversproces is. Vóór het drukken moet immers het boek geschreven en opgemaakt worden. Na het drukken moet het boek worden uitgegeven. Door het zoekgedrag omtrent dit gehele proces tot in detail in kaart te brengen is een duidelijk beeld van de (omvang van de) markt verkregen. De belangrijkste conclusie was dat het merk BoekenGilde schrijvers al in de beginfase, de wens om een boek te gaan schrijven, moest binden aan hun merk.

De resultaten van de keyword analyse zijn als input gebruikt voor zowel de SEA-campagnes als het searchmap-model van Webiteers: een heldere site-structuur van relevante en verwante thema’s en keywords waarop de doelgroep zoekt. De site-structuur bevatte drie voor de doelgroep belangrijke thema’s: schrijven, drukken en uitgeven. Elk thema heeft diverse belangrijke deelonderwerpen. Deze structuur is uiteindelijk definitief doorgevoerd in het ontwerp van de website, alsmede de SEA-campagnes.

Webiteers heeft een sterk adviserende en controlerende rol gespeeld bij de bouw van de website. Het resultaat is een technisch en inhoudelijk zoekmachinevriendelijke website. Na lancering is de website binnen 24 uur opgenomen in Google door actieve promotie en goede koppelingen met o.a. Google Webmaster Tools. De initiële inrichting van de SEA campagne is breed opgezet, waardoor er snel veel data wordt verzameld en op korte termijn op ROI gestuurd kan worden.
Sinds de lancering zorgen zowel SEO als SEA voor een toenemende stroom conversies en financieel resultaat voor Gildeprint.

Resultaten

Strategie

  • inzage in omvang van de markt door onderzoek(en)
  • heldere vertaling van zoekgedrag-analyse naar SEM strategie

SEO

  • binnen 24 uur volledige opname in Google
  • conversieratio van ruim 2% kort na lancering
  • 26% van geselecteerde keywords in top 10 binnen 8 weken

SEA

  • direct conversies na lancering
  • conversieratio van bijna 2,7% direct na lancering
  • gem. CPC van €0,60 verlaagd naar €0,31 binnen 6 weken

Gebruikte diensten

  • Zoekmachinemarketing
  • Content marketing
  • Display advertising

Footer

Contact

Webiteers B.V.
Industrieplein 2
7553 LL, Hengelo
T: +31 53 71 12 770
F: +31 53 71 12 771
E: [email protected]
KVK: 57122113
Routebeschrijving

Social

  • Mail
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter

Inschrijven nieuwsbrief

  • Algemene voorwaarden
© 2019 WEBITEERS