BoekenGilde is hét selfpublishing platform voor auteurs die hun boek willen schrijven, drukken en uitgeven in eigen beheer. Op boekengilde.nl wordt kennis breed gedeeld over alle fases van het uitgeefproces. De auteur heeft ten alle tijden eigen regie over zijn of haar boek, maar zoekt daarbij wel hulp van een professional.
Uitdagingen
Voor de samenwerking met Webiteers heeft BoekenGilde een websitemigratie gedaan. Hierbij is veel gewijzigd, waaronder het ontwerp, en in content is veel verwijderd. Bij aanvang van de samenwerking was duidelijk dat de eerste maand ná de migratie maar liefst 23% van het organische verkeer verloren is gegaan.
Het doel is om in contact te komen met auteurs die in de oriëntatiefase bevinden en hen verder te helpen bij het proces om een boek uit te geven. De uitdaging ligt hier met name in hoe content op elkaar aansluit en dat schrijvers zich al in een vroeg stadium aanmelden bij BoekenGilde om meer informatie te ontvangen.
Het aantal sales gekwalificeerde leads (SQL’s) waren afgenomen door een competitievere markt en doordat er kwalitatieve content is verwijderd die leads genereerde.
Oplossingen
BoekenGilde heeft gekozen om de inbound marketing-methode en HubSpot in te zetten in samenwerking met Webiteers. Na de migratie is verloren content weer ontwikkeld waarop auteurs in contact komen met BoekenGilde.
Tevens is er na de migratie een content strategie ontwikkeld om BoekenGilde in eerdere fases van de buyer journey vindbaar te maken. Webiteers ondersteunt hier bij de ontwikkeling van blogs, whitepapers en webinars voor het genereren van leads.
Met de inzet van Marketing Automation worden processen in workflows gezet voor een betere opvolging van leads naar sales gekwalificeerde leads.
Impact
Door de verloren content selectief terug te plaatsen en door het schrijven van nieuwe content is het organische verkeer met 51% gegroeid.
Het inzetten en optimaliseren van conversiepaden en workflows zorgen ervoor dat BoekenGilde meer leads genereert en dat de leads voort worden geholpen. Na bijna één jaar genereert BoekenGilde 60% meer leads en zijn er 110% meer sales gekwalificeerde leads.
Ellen Rikkink, marketeer Boekengilde: Meedenken, gelijkwaardigheid, we komen vooruit! Daarnaast heeft Webiteers HubSpot bij ons geïntroduceerd. En dat werkt fantastisch!